- Project Runeberg -  Nordisk tidskrift för vetenskap, konst och industri / 1885 /
193

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. BOTTIGER, BRONSARBETEN AF ADRIAN DE FRIES.
dolf II:s buste (nu i Wien), ere atter vandrede ud af landet. Af de
övrige 33 findes et par stykker i privat eje, resten i statens. Sverige
besidder derfor det i det mindste kvantitativt betydningsfuldeste
materiale til opfattelsen af Adrian de Fries som kunstner.
Det er som krigsbytte alle disse bronzer ere komne til Sverige.
To i det mindste ere tagne fra kejser Rudolf II:s samlinger, ti eller
tolv have en gang i tiden tilhört Wallenstein og ere tagne fra Fried
lænderens slot i Prag, 16 figurer hidröre fra Frederiksborg i Dan
mark. Efter signaturerne at domme ere de fleste af disse kunst
værker, om ikke alle til hobe, udförte mellem 1607 og 1627.
At Adrian de Fries arbejdede for kejser Rudolf 11, er bekjendt
nok. Bevisligt var han allerede 1601 i kejserens tjeneste som »Wax
possirr unnd Bildtschnitzer» og kalder sig senere »röm. Kaij. Maijt.
statuarius». Rudolf var, som bekjendt, en ven af videnskaber og
kunster, og på slottet i Prag havde han i sit kunstkammer mange
kostelige sager. Men i 1648 indtog de Svenske Prag og plyndrede
kongeborgen på Hradschin, og ved den lejlighed erklæredes blandt
andre kunstsager ventelig også nogle af Adrian de Fries’ værker for
god prise, som bronzehesten, statuette på Drottningholm, og den store
bronzegruppe Psyke båren af amoriner, nu i Nationalmuseet i Stock
holm.
Mindre bekjendt turde det derimod være, at kunstneren også ar
bejdede for Wallenstein. Denne lod i 1623 o. f. år i Prag opfore et
prægtigt slot, til hvilket der selvfölgelig hörte en vidtstrakt have, som
efter tidens krav måtte have en vandkunst eller fontaane, rigt prydet
med billedhuggerarbejde. Fontænens firkantede bassin er til endnu
den dag i dag; men bronzerne, hvormed de Fries prydede den, ere
forlængst forsvundne fra Böhmens hovedstad og findes nu spredte
omkring i parken ved Drottningholm. Forf. meddeler, efter Alb. Ilg:
Jahrb. d. kunsthist. samml. d. keiserh., Wien 1883, et brev fra de
Fries til Wallenstein, dat. Prag 17 febr. 1626. Af dette brev fremgår
det ikke alene, at kunstneren ikke havde sin styrke i at före pennen,
men også, at han prydede den omtalte fontæne i feltherrens urtegård
med adskillige mythologiske figurer: Locundo (o: Laokoon), Neptun,
Apollo, en Bacchus med satyrbarn, to flodguder, to sirener, to »lothern»
(luctatores, brydere), »Aton unnd Venera» (Venus og Adonis) o. a.
m.; og endelig, at han blev rundelig betalt for sit arbejde. De
nævnte bronzefigurer, der alle erc signerede med navn og årstal 1623
—1627, findes nu på Drottningholm. Flere andre drottningholmskc
bronzer, der ligeledes bære mesterens signatur og ere gjorte omtrent
på samme tid som ovenstående, stamme uden tvivl ligeledes fra Wal
lensteins palads,
193

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:23:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nordtidskr/1885/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free