Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 4. Philosophiske Betragtninger over den nyeste Tids Historie, af Universitetsstipendiat, Cand. mag. G. V. Lyng
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Særegenhed og skaber ligesom et fælles Gebet, hvorpaa man kan
komme hverandre nær, og det er derfor, som ovenfor
bemærket, netop Ludvig den 14des Hof, hvorfra Dannelsen,
og det ikke blot den videnskabelige, udgaar. Denne
abstracte Enhed kjender, som negerende al Særegenhed,
ingen Grænse for sin Udvidelse; men Udvidelsen bestaar
som Logiken nærmere paaviser, deri, at Enheden
mangfoldiggør sig, slaar om i en ligesaa abstract Flerhed, der
kun ved et udvortes Baand holdes sammen, og Dette er i
den selskabelige Verden den hjerteløse Egoisme, som man
ofte finder forbunden med den høieste Forfinelse, — i den
politiske Ligevegtsprincipet.
For at finde den følgende Periodes Grundtanke,
behøver man kun at reflectere over, hvad man har i den
foregaaende. Hvad er altsaa Militærdespotiets Stat? Den er
Enheden i Virkelighedens substantielle Mangfoldighed, og
hvad der er vel at mærke, for det Første Intet andet, end
denne Enhed. Men hvad er saa igjen denne Enhed i
Mangfoldigheden? den er Begrebet, eller, hvad der kommer
ud paa Et, Subjectiviteten, Aanden. Til det samme
Resultat kommer man ved at reflectere over
Ligevegtsprincipet. Dets egentlige Væsen er, at Staterne begrænse
hverandre, ikke blot udvortes, men ogsaa i deres Politik, og
til Grund derfor ligger med Nødvendighed Bevidstheden
om deres almindelige Enhed; thi kun det Ensartede kan
begrænse hverandre. Vi finde altsaa ogsaa her, som den
egentlige Gehalt, det til Grund Liggende, Begrebet, og
dermed staa vi ved Indgangen til den nye Tid, hvis
Princip netop er Begrebet, eller, som vi før have udtrykt det,
Selvbevidstheden. Vi gaa altsaa nu over til at betragte
de vældige Rystelser i den politiske Verden, hvorigjennem
den nye Tanke banede sig Vei.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>