- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
5

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

5

Av repræsentative utenlandske artikler i Vidar, som ved
siden av Menzels citat kan gi et begrep om den jordbund
intelligenspartiets ideer netop i disse første grundlæggende
aar vokste op av, skal foreløbig nævnes en eneste: Vidar
indeholder 17. juli 1833 en meget interessant artikel, KunsU
theori (hentet fra det tyske Kunstblatt) som gjengir et brev
fra den berømte engelske statsmand Edmund Burke, skrevet
i 1783.

Det er sandsynlig at denne 50*aar gamle avhandling har
hat et erend at gaa i vor hjemlige literære strid, at den har
været et foreløbig svar paa Nic. Wergelands Retfærdig Be=
dømmelse af Henrik Wergelands Poesie og Karakteer, som
var utkommet i februar 1833.

Burke hævder gang paa gang studium, erfaring som basis
for kunsten.

»Erfaring er det eneste Middel til at erhverve Begreber
af hvilkensomhelst Art, og et bestandigt Studium af den
samme Klasse Gjenstande den eneste Maade hvorpaa man kan
gjengive dem med Troskab . . . Ikke ved at kopiere de antike
Statuer, ikke ved at løsslippe Phantasien i saakaldte poetiske
Compositioner blive Kunstnerne istand til at frembringe
Verker af virkelig Fortjeneste, men ved anspændt og om*
hyggelig Forskning i Naturen . . . Dette er ligesaavel Poesiens
som Maleriets og Skulpturens sande Princip.«

Derfor maa der protesteres mot »vore unge Kunstneres
. . umodne Higen efter at udmærke sig ved Compositioner«
førend de endnu ere fortrolige med Betingelserne for disses
Elementer.« Burke henviser til flere av oldtidens store kunst*
nere, som samlet sig om én opgave for hele livet. For at
gjøre sig dygtig til denne »eneste Composition« . . »offrede
de den største Deel af deres Tid til Studium af Naturen . . .«

I næste nr. av Vidar hævder Burke energisk sansen for
nuancer. »Det er ikke nok (for en billedhugger) at kjende
den dyriske Maskines væsentligste Dele i deres forskjellige
Forbindelser; — vi maae ogsaa kunne skjønne de fine, ofte
fast umærkelige, Forandringer de undergaae ved mangfoldige

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0031.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free