- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
219

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

219"

Sagn og folketradition blir »Midlere mellem Naturen
og Menneskelivet«, en hjælp under livskampen (s. 149).
Paa denne maate blir for Welhavens bevissthet selve det
urealistiske sagnstof et utslag av den gjennemarbeidelse og
aandiggjøren av alle indtryk som hans paa realistisk*analy*
tiske instinkter byggede livsopfatning krævet fremfor alle ting.

Slik omdannet og omskapte han »nationalromantiken«s
fænomener i realismens billede og i dyp sammenhæng med
dens væsen. Welhavens befatning med nationalromantiken
støttet sig ikke paa nedarvede romantiske synsmaater, den
var begrundet i moderne realistiske teorier og underbygget
med førstehaands psykologiske eksperimenter (sml. nedenfor
s. 250, 255, 276).

Dette møte ansigt til ansigt med folket i dets haarde
kamp for livet har gjort et dypt indtryk paa Welhaven og
git ham en ny maalestok for vurderingen av vort hjemlige
kulturliv. Han kan ikke lukke øinene for det ubarmhjertige
faktum at der gis mennesker »som ei hærdes og opdrages,
men overvældes og sløves af det nordiske Hjems Strenghed«,
og av dem maa der bli færre og færre eftersom folkets livs*
kaar bedres.

»Men vi«, lægger han til, »der sidde lunt inden Døre
maa da ogsaa ophøre med det aandelige Kjælenskabs Klage*
toner over Hjemstavnens Armod, Kulde og Mørke«. ’)

Skjønt skildringene i Vasdrag og Skovmarker bærer
præg av det helt forsøksmæssige og foreløbige i anlæg og
utførelse, staar den allikevel langt over Welhavens næste
prosa*arbeide, novellen En Sjæl i Vildmarken (1856).

Her hvor Welhaven i prosaform har villet samle sig om
en digterisk synthese, her glipper det for ham. Her hvor
han mangler de reelle, levende virkelighetsindtryk som bar
fremstillingen i Vasdrag og Skovmarker, her blir hans stil
abstrakt og blodløs, skildringene underlig avbrutte og korte,
uten vingefang.

i) VII, s. 172.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0245.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free