- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
162

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

] 162

FINMARKENS AMT.

De klæder sig gjerne i lyse farver og glitrende krimskrams.
I sin vinterdragt er den russiske fin malerisk, og de er ogsaa
allesammen meget praktisk klædt.

I midten af april er byerne øde, alle flytter ud til sine
fiskepladse. Hvert tredje aar bliver disse uddelt efter mængden
af mennesker i familien. Saa fisker de til midten af juli, da
begynder nomadelivet igjen. Slig tilbringer de sit liv i et stadigt
kredsløb.

Den 15de februar feirer de sin skytspatron, den hellige
Tri-fons fest, grundlæggeren af Petschenga munkekloster i
Petschenga-fjord, anlagt i Ivan den skrækkeliges tid.

Omkring kirken ved Boris-Gleb boede der omtrent 129
skoltefinner (67 mænd, 62 kvinder) i 1893. Det virker overraskende, naar
man mellem løvet ser solen skinne paa kirkens kupler og kors, ser
russeflaget vaie, medens lyden af klokker af vinden føres langt
ind i Norge. Her er, foruden præstebolig og skole, en del
smaa-huse. I de sidste aar har ogsaa en nordmand som russisk
statsborger nedsat sig som handelsmand her paa russisk omraade.

Fra Elvenes ved Pasvikelvens udløb er der ca. 3 km. til
kirken ved Boris-Gleb. Med elvebaad kan man ro op til kirken.

Kirken er en større stadselig træbygning, beliggende paa en
skogbevokset odde ved Pasvikelvens vestlige bred, hvor Rusland
ved grændseopgjøret i 1826 erholdt 3 til 4 kvadratkilometer
land omkring det gamle skolteflnkapel, der endnu staar igjen
nær den nye kirke. Kapellet og kirken er indviet til helgenerne
Boris og Gleb, efter russiske sagn to kongesønner, der for
sin kristentros skyld paa en voldsom og grusom maade blev
dræbte, den første gjennemboret, den anden halshugget, af deres
ældre hedenske broder Svjataapaak, omkring aar 880 efter Kristus.

Om hin første uanselige badstuelignende helligdoms
oprindelse vides intet tilforladeligt; russerne antager i almindelighed,
at den er opført aar 1579 af munken Trifon, det skal have
været den første græsk-katholske missionær i disse egne, og hvis
ben nu hviler i Petschenga kirke paa russekysten. Boris-Glebs
nuværende kirke er opført paa den russiske regjerings
foranstaltning, paabegyndt sommeren 1872 og taget i brug høsten
1874. Ved denne leilighed blev der af Boris-Glebs kapellani
med omtrent 130 menighedslemmer, bestaaende af russiske
skoltefinner ved Pasvikelven og norske skoltefinner af græsk-katholsk
troesbekjendelse i Neiden i Sydvaranger, dannet et nyt
sognekald med egen præst, medens den lille menighed før var et
anneks under Petschenga hovedkirke og betjentes af den der boende
præst, som nogle gange om aaret pleiede at besøge kapellet for
at holde gudstjeneste.

Kirken med den hosliggende præstegaard har kostet 32 000

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free