- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
163

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ELVEFINNER OG SKOLTEFINNER.

163

rubler; før den toges i brug, blev den indviet den 23de august
1874 af Arkangels ældste præst, den henved 80 aar gamle
Popoff. Tilstede ved denne leilighed var guvernøren af Arkangel,
hr. Paavesaatsky, med militært følge fra orlogsskonnerten
Samojed. Den forrige guvernør, ignatoff, besøgte Sydvaranger
i 1872, da han den 18de juli høitideligen nedlagde kirkens
grundsten.

Boris og Glebs nye helligdom er opført i russisk kirkestil
og er i ydre og indre udstyr vistnok for tiden det vakreste
tempel i russisk Lappland. Naar man en vakker dag kommer opover
elven, tager kirken sig godt ud mellem det frodige løvværk med
sine hvide vinduskarmer og det lysegrønt malede, med
zinkplader tækkede tag. Det firkantede skib bærer over sit tag et
lidet kuppeltaarn med forgyldt fløi, og over forhallen hæver sig
et større klokketaarn, ligeledes med forgyldt fløi paa toppen.
Indvendig er kirken rigt udstyret med malede billeder,
dekorationer, forgyldninger, silkebroderier og standarter i brogede
farver.

Russernes kirke skiller sig fra den øvrige græsk-katholske kirke
deri, at den, foruden malede billeder, ogsaa benytter udskaarne,
udhugne og støbte. Helgenbillederne her nord er næstea alle
malede. I Boris-Glebs kirke er kun et par billeder i ophøiet
arbeide, et tildels af sølv støbt større Kristus-billede, der benyttes
ved Kristi begravelsesceremoni, samt et mindre, udskaaret i
elfenben, der benyttes ved præstens læsning over afdøde. Blandt
kirkens billeder er der fantasibilleder i større format af de tvende
mythiske kongesønner Boris, prinds af Raastava, og Gleb, prinds
af Muroma. Lignende malede helgenbilleder paa trætavler,
ældgamle og af et høist modbydeligt udseende, er der i overflod i
det gamle, nu forladte kapel; et par er eller var ophængte i
Trifons hule ved Bøkfjorden paa norsk grund, hvor skoltefinnerne
stundom pleier at gaa ind og forrette sin andagt.

Kirken har intet kor, men alteret er ved en mellemvæg
(forhænget) skilt fra det egentlige skib eller rummet, hvor
menigheden samles. Tndenfor mellemvæggen er et langt og smalt
rum, der bærer navn af alteret, og hvortil adgangen fører
gjennem en forsiret hoveddør i midten og to mindre døre paa siderne.
Herind faar ingen kvinde tilladelse til at komme, ikke engang
selve keiserinden, ei heller nogen mand, der har været gift mere
end en gang; igjennem hoveddøren i midten, der under
gudstjenesten til visse tider af præsten betydningsfuldt aabnes og
lukkes for den andægtige menighed, har alene han, samt keiseren
og biskopen tilladelse til at gaa. I rummet opbevares kirkens
kar, præstens og klokkerens dragter og øvrige rekvisita,
henhørende til gudstjenesten. Kirken opvarmes ved et varmeappa-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free