- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
193

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skuespil.

193 ’

Europas høieste og aller høieste damen avne sattes i forbindelse
med den ekvilibristiske Stuarts.

Da han optraadte i Kjøbenhavn paa Bergs sal i Læderstræde,
kunde det danske teater gjerne lukke sine porte: Høie og låve
strømmede til Læderstræde. Tilsidst maatte Det kongelige teater
engagere Michael Stuart. Til alle kunstelskeres raseri viste
ekvilibristen sine ædle færdigheder paa det danske teaters scene,
dansede paa line, slog ildhjul, eksekverte eggedans og gjorde
kraftkunster. Han afsluttede sin gjæsteoptræden ved i 1759 at
bortføre teatrets lovende subrette, jomfru Bertroline Lever.

4de november 1769 stod for første gang hans avertissement
i «Norske Intelligenssedler». Han optraadte paa raadhussalen;
men da var forgyldningen slidt af, ikke mindst havde drikken
herjet ham. Nu var det hans hustru, en efterfølgerske af jomfru
Lever, som maatte trække læsset, med akrobatkunster,
trompet-blæsning, sang og andre «kunstige videnskaber*. Allerede aaret
efter opgav Stuart kunsten og oprettede et gjæstgiverhus, kaldt
«Londons skjænk». Det laa efter Huitfeldts teaterhistorie paa
hjørnet af «det nye torv, ligeoverfor byens Corps de garde», og
var formodentlig den senere «Ihles vinkjelder».

Han døde allerede 20de juni 1770. Hans efterleverske
fortsatte forretningen, baade udskjænkningeu og de kunstige
videnskaber. Hun arrangerede forestillinger, snart. paa -Raadhuset,
snart paa Nils Torgersens sal, fremviste «hele og halve
luftspring, voltigeringer og ekvilibristiske kunster, og søgte desuden
med vokal- og instrumentalmusik, saasom soloer paa valdhorn,
at forlyste tilskuerne».

Hun fik imidlertid en konkurrent i danselærer Martin
Nüren-bach ; men da byen vanskelig kunde bære to kunstetablissementer,
slog Niirenbach og madame Stuart sig sammen. En plakat fra
oktober 1771 lover gymnastiske, ekvilibristiske og dramatiske
nydelser. Forestillingen afsluttes med «et fornøieligt efterspil om
den formedelst chalousie bedragne Harlequin».

Vistnok paa madame Stuarts initiativ gik man igang med
et offentligt, fast norsk teater. Niirenbach fik privilegium til
«i Christiania udi Norge at opføre danske comoedier med norske
undersaatter».

Skuespillerselskabet blev samlet, repertoiret lagt, prøverne
begyndt.

14de november 1771 gaves paa raadhussalen den første
offentlige forestilling.

Programmet var «En comeodie af baron Holberg, kaldet
Den pantsatte bondedreng».

1 den følgende tid spiltes der blandt andet «De usynlige»
og «Jeppe paa Bjerget», desuden den originale nyhed «Jomfru

13 — Kristiania by. II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0205.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free