- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
192

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

192

kristiania J5y.

Højtstaaende officerer, dommere og læger,
geueralkrigskom-missærer, magistratspræsidenter og kammerherrer, ja selv
latinskolens rektor, senere professor og kirkestatsraad Niels Treschow,
optraadte som rollehavende.

Et andet dramatisk selskab, oprettet omtrent 1789, bestod
for en stor del af haandverkere.

Ogsaa denne forening spillede paa Grændsehavens teater.

I)e dramatiske foreninger forbedrede kvindens stilling i
samfundet og det sociale liv overhovedet, da det først var paa scenen,
at kvinden fik en lige stilling med manden.

Det omtales af de i Norge reisende udlændinger, at kvindens
intellektuelle og sociale standpunkt i Norge tidligere var meget
lavt; men en menneskealder senere, da skuespillet stod i sin
høieste blomstring, omtales kvindernes intelligens og uafhængighed.

Selskabs- og omgangstonen stod omkring det 19de
aarhundredes begyndelse liøit i Kristiania.

«De mest dannede indvaanere spillede for de dannede,»
heder det. Det dramatiske selskab blev et samlingssted for det,
som hovedstaden besad af aand og dannelse.

Nogen national betydning fik ikke disse skuepil, der for en
stor del lededes af danskfødte og hvilede paa danske traditioner.
Dette gjælder ogsaa selskabets eneste originale forfatter, Enevold
Falsens produktion. Sproget og udtalen har vistnok nærmest
været dansk.

Gjennem hele sidste halvdel af det 18de aarhundrede blev
der holdt offentlige koncerter i Kristiania i vintermaanederne.
1 spidsen for disse koncerter stod i 1765 Peter Høeg, der siden
1758 var «instrumentist» eller stadsmusikant i Kristiania.

Disse koncerter, som længe forestodes af et musikalsk selskab,
holdtes snart paa raadhussalen (i gaarden paa hjørnet af
Raad-husgaten og Dronningens gate), snart paa «Thomsesalen» (hjørnet
af Store Strandgate og Toldbodgaten), men oftest i
«Grændse-haven», hvor Collett i 1750-aarene havde ladet sit store drivhus
omdanne til en «orkestersal», det senere teater.

Ved siden deraf dyrkedes musiken inden enkelte
familiekredse.

Allerede i 1771 støder man paa et offentligt, «norsk» fast
teater her i byen. Særdeles fast blev dette teater ikke, og med
norskheden var det ogsaa temmelig smaat bevendt. Det her
nævnte Kristiania offentlige teater af 1771 er nærmest en
kuriositet.

I 1769 kom hid til byen den kongelige equilibrist Michael
Stuart, en farende gjøgler og kraftkunstner, hvis lir er som et
eventyr. Manden skal have eiet «en ædel færdighed» i sine
kunster og en uimodstaaelig evne til at bedaare i privatlivet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free