- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
203

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SKUESPIL. 203 ’

snart fik navn af «troppen», havde sit eget avisorgan, redigeret
af lektorerne U. A. Motzfeldt og A. M. Schweigaard.

I et møde i boghandler Johan Dahls boglade, partiets
eksercerplads, besluttedes, at stykket skulde pibes ud. Planen rygtedes,
og det var med stor nød, at der kunde opdrives piber i
tilstrækkeligt antal, eftersom byens kjøbmænd negtede at sælge
disse instrumenter til troppen.

Troppisterne var ilde likt for den overlegenhed, som de lagde
for dagen. Troppen mødte fuldtallig frem, men hos det øvrige
publikum i det vel besatte hus kunde den ikke gjøre regning paa
mange bundsforvandte.

Ved den anden opførelse var det med nød og neppe, at
stykket kunde spilles til ende. Allerede efter prologen, det
bekjendte smukke digt «Den første gang», begyndte pibningen, og
da den efter teppets fald brød løs med fornyet voldsomhed, endte
striden med en afgjørelse med tørre næver, en kamp, der
fortsattes udenfor teatret. Disse demonstrationer har faaet navn
af «Campbellerslaget» og fremkaldte foruden mange artikler i den
periodiske presse tillige en brochure med titelen «Tro og
detailleret fremstilling af det berømte teaterslag i Christiania den 28de
januar 1838».

Et originalt arbeide af H. 0. Blom, «Den hjemkomne søn
eller En nutidens Jean de France» opførtes i 1839, men
oplevede kun 3 opførelser.

I 1840 optraadte Rolf Olsen, senere sorenskriver i Guldalen,
som dramatisk forfatter med en femakts tragedie, «Den sidste
vikings, der skildrer Magnus Barfods optræden i Irland.

Samme aar forsøgte ogsaa A. Munch sig paany med
skuespillet «Donna Clara», der er det bedste af Munchs
ungdomsarbeider. Det opnaaede dog kun to opførelser.

Sæsonen 1840—41 bragte Henrik Wergelands femakts drama
«Venetianerne», der drev det til 4 opførelser. En anonym
original treakts komedie, «Processen», hvis handling foregaar i og
ved Kristiania, fik en temmelig ublid modtagelse.

I sæsonen 1841—42 opførtes det anonyme (af Chr. Monsen
forfattede) arbeide «Hevnen», sørgespil i 5 akter, og i den derpaa
følgende sæson et anonymt originalt drama, «Penge». Begge
stykker henlagdes efter tre opførelser. Større lykke gjorde i 1844
derimod H. 0. Bloms andet dramatiske arbeide, enakts
vaudevillen »Tordenskjold», ved sine nationale melodier og sin appel
til den patriotiske følelse. Endnu mere lykke gjorde Rolf Olsens
i 1847 givne vaudeville «Salonen» eller «Intrigen i
kræmmer-nuset». Stykket er en satire over datidens, selskabelige liv.
Den opsigt, stykket vakte, skyldtes dets satire. Publikum i den
lille by vidste at nævne ved navn næsten alle deri forekom-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free