- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
218

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218

kristiania J5y.

I halvandet aar varede ufreden. Men denne scene, der aabnedes
8de september 1870, virkede i et par sæsoner for god og egte
kunst. Den bragte bl. a. verker som Goethes «Faust»,
Shakespeares «Othello» og Lessings «Emilia Galotti» til opførelse.

I sæsonen 1870—71 opførtes paa Christiania theater for
første gang den originale vaudeville «Hos Kapteinen», der havde
den i 1876 afdøde literat Thomas Thoresen til forfatter. Denne
lille dramatiske bagatel gjorde megen lykke og oplevede 70
opførelser. Meget bifald vakte ogsaa en anden vaudeville, «Paa
Bygden», af samme forfatter.

Teatret havde 1871—72 økonomiske vanskeligheder. Frøken
Moe opsagde sit engagement, medens frøken Thora Neelsen (senere
fru Hansson), født 1850 i Kristiania, debuterede den 17de
november 1871, og var senere knyttet til teatret, hvor hun fornemmelig
i den modernei samfundskomedie iDdtog en plads blandt dets
mest anvendte kræfter. Hun døde som teaterchef i Stavanger i 1917.

Direktionen anmodede literat Hartvig Lassen (født i Bergen
1824, død 1897) om fra 1872 at overtage en stilling som
æstetisk konsulent.

Efter Michael Bruns fratræden sammensluttedes de to scener
omsider i marts maaned 1872. De ældre kunstnere, der havde
forladt teatret i 1870, kom nu tilbage, og videre kom til Henrik
Klausen og hans søster, froken Elisabeth Klausen, samt Hjalmar
Hammer. Klausen blev snart en af teatrets mest anvendte
kunstnere.

Den første forestilling af de gjenforenede kræfter var Shake
speares «Othello», der under Bjørnsons ledelse havde været
opført paa teatret i Møllergaten med Gundersen i titelrollen, fru
Gundersen som Desdemona og Isac.hsen som Jago. Foruden
«Othello» fik teatret i arv fra Den norske scene Goethes «Faust».
Den 10de april gaves for første gang Bjørnsons skuespil «Sigurd
Jorsalfar». Stykkets dramatiske effekt forhøiedes ved den af
Edvard Grieg skrevne musik.

Den 5te mai 1872 opførtes L. Dietrichsons nye skuespil,
«En Arbeider».

I 1872 havde teatret at konkurrere med den svenske
teaterdirektør Ahmans selskab, der nu, ligesom aaret i forveien, gav
godt besøgte forestillinger paa Klingenbergs teater, og den svenske
teaterdirektør Hafgrens norsk-sveusk-danske selskabj der spillede
paa teatret i Møllergaten.

Direktionen hidkaldte da Ludvig Josephson som artistisk
direktør, en dengang fuldstændig ukjendt svensk mand, som leder
af den norske nationalscene.

Ludvig Josephson, født i Stockholm 1832, død 1899, havde
været boghandler, skuespiller, regissør og forfatter. Der næredes

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0230.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free