- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
217

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skuespil.

217 ’

1869 første gang over Qhristiania theaters scene; de
demonstrationer, der ved dette stykkes opførelse flere aftener i træk fandt
sted i teatret, var rettede mod selve stykket.

Med «De Unges Forbund» holdt den første norske
samfunds-komedie sit indtog paa vor scene. Den pludselige fremkomst af
et skuespil, der rykkede samtiden saa nær ind paa livet, som
tilfældet var med «De Unges Forbund», og tilmed streifede ind
paa det politiske omraade, vakte uro i leiren. Man var paa det
rene med, at stykket var et politisk partiskrift, «et ensidigt
partistandpunkt sat i digt», skjønt det rammede til begge sider.
Skuespillet blev senere et af publikums yndlingsstykker, opført
over 100 gange, men ved sit indtog paa scenen blev det
gjenstand for temmelig heftige demonstrationer.

Den 12te januar 1869 debuterede Hjalmar Hammer, født i
Egersund den 16de november 1846. Han var i et langt tidsrum
scenens eneste repræsentant i elskerfaget.

Han maatte forlade scenen af helbredshensyn 1892 og døde
i 1896.

Misfornøielsen med Bruns ledelse af repertoiret og
instruktionen var noksaa almindelig.

Brun begik i 1870 den taktløshed at lade opføre et af sine
egne dramatiske produkter, folkeskuespillet «Gjøngehøvdingen»,
som var uden æstetisk værd.

Efterat stykket var spillet, lød der fra alle kanter af teatret
en sterk og vedholdende piben, ledsaget af raabet, ned med
direktør Brun!

Teateret vilde sandsynligvis have holdt det gaaende under
Bruns styrelse,hvis ikke selve skuespillerne havde været misfornøiede,
hvad der ledede til et skisma inden personalet.

De fleste bedste kunstnere leiede i 1870 Møllergatens teater
for der med Bjørnson som instruktør at sætte et nyt
teaterforetagende i gang. Dette selskab, som under Bjørnsons instruktion
spillede et par sæsoner paa det forrige Norske teaters scene, søgte
at hævde det standpunkt, hvortil man tidligere under hans
veiledning var naaet.

Skuespillerne oplyste om, at det var dem, som havde
henvendt sig til Bjørnson for at faa ham til at være artistisk leder
af det nye selskab, hvorpaa Bjørnson havde gaaet ind.

Krohns død i mai maaned 1870 bragte forstyrrelse; men
selskabet aabnede sine forestillinger paa Møllergatens teater den
8de september 1870 med en prolog af Bjørnson og Moretos
versificerede treakts lystspil «Donna Diana».

De i 1870 utvandrede medlemmer af Christiania theaters
personale var hr. og fru Gundersen, frk. Parelius, Isachsen, Selmer,
Hammer. Blandt andre sluttede Henrik Klausen sig til dem.

<

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free