- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1880 /
216

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

216

SP1R1TI8MEN SÅSOM RELIGION.

liga fantasien, bevisas helt enkelt deraf, att de i
verkligheten framträdt långt före spiritismen och utan att omgifva
sig med dess mystiska apparat, helt anspråkslöst såsom
filosofiska teorier. Och hvad äro väl de älsta folkens
själavandringslära, utbildad hos Egyptierna, hvad pytagoreernes
inkarnationsteorier, gnostikernes emanationslära och
medeltidskyrkans skärseld annat än samma tanke, framträdande
i skilda tider och under skilda former. Hvad åter angår
läran om all tings slutliga fortgång till fullkomlighet, så har
spiritismen i och med denna endast upptagit en åsigt, som
redan den förutan i våra dagar framträdt både på
filosofiska och religiösa områden. Vi behöfva endast påpeka den
opposition mot läran om de eviga straffen, som från
filosofisk ståndpunkt fördes af Boström och egt flere andra
målsmän inom den nyare filosofien. Äfven bibeltrogne teologer
hafva i våra dagar börjat betvifla, att bibelns strafflära
verkligen afser eviga straff i den mening ultra-ortodoxien
tagit dem, och framstält den åsigten, att visserligen bibeln
stannar vid en slutlig dom, medförande antingen belöning
eller straff, men att det ingalunda är säkert, att icke äfven
bibeln tänkt sig en historia, en utveckling efter denna dom,
och ^tt en sådan tanke vore mest förenlig med Guds både
kärlek och rättvisa. Ännu har man visserligen ej på
forskningens väg kommit på det klara med dessa vigtiga och
svåra frågor; man kan sålunda på långt när ej yttra sig om
dem med den visshet, som spiritismen anser sig genom
andarnes meddelanden ega; men det nya hos spiritismen
inskränker sig, som vi se, till en yttre säkerhet, grundad
på en ej a priori bestyrkt auktoritet. Men denna auktoritet
skulle ju hafva sin grund just i nyheten och värdet af sina
läror; då nu dessa egenskaper bero just på auktoritetens
värde, är den spiritistiska religionens försök att på detta sätt
dokumentera sig, uppenbarligen inne i en kretsgång af det
betänkliga slag, som kallas circulus in demonstrando.

Härpå kan emellertid svaras, att en uppenbarelses
sanning ej kan bevisas, utan måste tros och att en religiös tro
ej väckes genom bevisföring för dogmerna, utan genom
religionens moraliska kraft att genomtränga och fylla person-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 19 11:14:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1880/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free