- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1884 /
356

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

356 OM IDEALISM, REALISM OCH NATURALISM I! KONSTEN.

motsägelse med hvad han sagt förut, när det gälde att kriti-
sera den riktning, som lägger hufvudvigten på ett noggrant
och ända till ängstlighet ofritt kopierande af «den nogne Vir-
kelighed>; ty här hette det alldeles tvärtom, att bristen på

.idealitet låge just däri, att «man sigter kun paa hvad Gjen-

standen er / sig selv, ikke paa hvad den er for Aanden,
for den almindelige aabne Sands(!)», och att man säledes
«stiller sig i et Forskningsforhold, fordyber sig med szerskild
Flid i Gjenstandem o. s. v. (s. 49).

För öfrigt må anmärkas, att för så vidt som impressio-
nismen lägger an på att fasthålla och återgifva det subjek-
tiva intrycket i dess friska omedelbarhet, så ligger häri inc/u-
sive, att den ovilkorligen, med eller utan medveten afsigt, får
en viss riktning på totaliteten; men hvarje sådan riktning in-
nebär redan åtminstone ett slags idealistisk tendens — det
synes åtminstone vara prof. Monrads mening (jmfr. s. 59).
Det sagda följer nämligen däraf, att det första oreflekterade
intrycket, just därför att det ännu icke hunnit att blifva fö-
remäl för någon egentlig analys, alltid måste vara väsentligen
ett totalintryck, ehuru visserligen såsom sådant ofta mindre
klart eller sä, att totalförnimmelsen gör sig gällande hufvud-
sakligen i känslans form, såsom en öfver det hela utbredd
stämning. D. v. s. med andra -ord, att det här är fråga om
ett totalintryck, som förmedlas genom konstnärens egen stäm-
ning, hvaraf då blir en gifven följd, att konstverket i sin
ordning bör blifva framför alt annat egnadt att hos åskådaren
uppväcka en liknande stämning. Korteligen altså, om jag
icke altför mycket missförstått impressionismens innersta syfte
och anda, så är den, åtminstone i sina bättre alster — och
sådan den uppträder inom den moderna literaturen icke mindre
än inom det egentliga måleriet — väsentligen stlämningsmå-
deri. Och "detta innebär då, synes mig, alldeles afgjordt ett
idealistiskt moment, äfven om det visserligen torde böra er-
kännas, att det gifves andra och högre former af idealistisk
konst.

Men är det så, att den nyaste riktningen inom den mo-
derna konsten gär väsentligen ut på att skapa subjektiva stäm-
ningsbilder, så står detta utan tvifvel i ett visst sammanhang

a

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Nov 19 14:09:44 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1884/0362.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free