- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1888 /
379

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

- LEO N. TOLSTOJ. 379

och elakt gyckel, för hvilket han är föremål. Allt hvad han
gjort och allt hvad han skulle komma att göra föreföll honom
dumt och dåligt. Två kära föremål, hans familj och konsten,
hafva hittills afledt hans blickar från det mänskliga eländet.
Nu kunna de det icke längre: familjen — människor stadda
i samma elände, utsatta för samma lifvets gyckel som han
själf, konsten — lockmat att fängsla andra vid lifvet. Han
har kunnat fröjda sig åt dess spegellek och olika ljusreflexer,
så länge han ändock i djupet af sitt hjärta trott att lifvet
ändå hade en mening, som en gång skulle bli honom klar.
Men då jag erfarit att lifvet själft var en förfärande menings-
löshet, då förlorade spegelleken allt behag för mig.»

Såsom den drunknande griper efter ett halmstrå kastar
han sig öfver vetenskapen. Kanske finnes något som han
förbisett, kanske finnes här ett svar. Men nej. De exakta
vetenskaperna svara på alla möjliga frågor, men ej på den
enda han vill hafva löst. De upplysa om stjärnornas kemiska
sammansättning, solens rörelse mot Herkules, aggregations-
tillståndens uppkomst m. m., men på frågorna: »Hvarför lefva
vi, eller hvad har vårt lif för en mening som ej upphäfves
af döden, och hur skola vi lefva för att utföra lifvets mening»,
hafva de intet svar eller förneka de att något svar fins: >»Du,
ditt lif är en timlig, tillfällig hopknippning af molekyler, som
springer sönder en dag, och så är det slut.» De spekulativa
vetenskaperna lemna blott samma svar, som han själf nått
tilll. Antingen säga de vid frågan om lifvets mening med
Sokrates, Plato och Kant: det vet jag icke, eller med Schopen-
hauer: lifvet har ingen mening, det är ett ondt, det är bättre
att icke vara till. Och den kompromiss, som de exakta och
spekulativa vetenskaperna ingått med hvarandra, utvecklings-
läran, har ej häller annat svar. En utveckling i det oänd-
liga, en utveckling utan mål är ett nonsens. Och mänsklig-
hetens forntida vise hafva samma svar. Allt är fåfänglighet;
allt är icke annat än fåfänglighet», säger Salomo. Och Sakja-
Muni lär, att lifvet är det största onda, som man med all sin
makt må sträfva att förinta.

Härpå företager han en revy af människorna för att se,
hur de kunna lefva sitt lif. Han finner här fyra grupper.
Först dem, som äro fullständigt blinda för sitt läge, och dem

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 20 00:34:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1888/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free