- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1890 /
263

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EMILE AUGIER OCH DET ANDRA KEJSARDÖMET. 263

Mönstret, idealtypen, blir sålunda Morny, kejsardömets
ädling, I homme fort, den starke. Morny var roué, lyck-
sökare, affärsman. Morny spekulerade i fabriker, i börsspel,
i krig, revolutioner, skurkstreck och älskarinnor. »Herr de
Morny», säger Delord, »har i verkligheten knappast vetat af
något annat än affärer. Minister, ambassadör, ledamot af
konseljen, president i lagstiftande församlingen, gjorde han
ständigt affärer. Han sålde järnvägar i Frankrike, taflor i
Ryssland. Äfven statskuppen var en affär» L’homme fort
uppträder i: Abouts La vieille rochke, i Feuillets dram Mont-
Jote och roman Herr de Camors. Augiers baron d’Estrigaud
erinrar om typen.!

d’Estrigaud äger alla de drag, som jag omnämnt. Drif-
fjädern i hans lif är en hänsynslös egoism. Han är dandy
och diplomat: han ger ton i societeten; han tjusar alla kvinnor,
bryter alla band; han vördar ingen moral, spelar och gör affä-
rer, och han låter utan att rodna sin mätress betala skulderna.
Det finns knappast en dam, som ej varit hans älskarinna. Det
finns knappast ett streck, som han ej skulle kunna våga. Kon-
sten är blott att lyckas och att ej kompromettera sig.

Vända vi oss ett ögonblick till tidens unga kvinnor, finna
vi äfven där några egendomliga drag. Så t. ex. sakna de all
naturlig naivitet. »La vraie pudeur, la candeur virginale et
profonde, la timidité rougissante, la délicatesse effarouchée
leur manque tout å fait ou les quitte vite», säger Taine.
Augiers unga flickor visa oss samma bild. Clémentine i Un
beau marriage tror icke på kärleken. »>»Kärleken är ett slags
smicker, hvaraf jag blott tager hälften åt mig själf. Jag vet,
att min person och den hemgift, man tror mig äga, bilda
en vacker totalsumma.> Det enda, hon begär, då hon ut-
korar en make, är »att han ej generar henne, då han är
hemma, och icke gör sig löjlig borta». — Je le tiens quitte
du reste! Pierre, hennes fästman, ordar om, hur han älskar
henne. »Ack min vän, svarar hon, »jag ber er, låt oss inte
tala om det där! Jag har ju förberedt er på, att jag icke är
romantisk.» Francine i Maitre Guériz är en utbildad affärs-
man. >»Är jag skapad att ingifva någon kärlek?» frågar hon.
Jag är ju en fullständig notarie, ingenting annat.» Och

! d’Estrigaud uppträder i La contagion och Lions et Renards. |

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 20 05:46:47 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1890/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free