Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
principer särdeles stark. Alltifrån bröderna van Eyck
och ända till i6oo-talets slut råda visserligen
skiftningar i vissa detaljer, men uppbyggnadens
huvuddrag voro oförändrade. Ändamålsenligheten var
odisputabel. Friheten i de måleriska uttrycksmedlen
var trots allt synnerligen stor och lämnade väsentligt
spelrum åt så vitt skilda konstnärspersonligheter som
Tizian, Velazquez, Dürer, Rubens och Rembrandt.
Men icke blott variationsmöjligheterna och
rikedomen på uttrycksmedel bidrogo till
ändamålsenligheten. Ett viktigt drag i all äldre teknik är soliditeten,
den rationella uppbyggnaden, som skänkt alla dessa
konstnärers otaliga verk en hållbarhet, som måste
väcka nyare tiders förundran.
I likhet med Tizian har Rembrandt utvecklat sin
teknik från en mera sträng och detaljrik till en
friare men mera summarisk. Den relativt släta
ytbehandling, som hans tidigare arbeten visar, avlöses så
småningom av en pastosare, som var så kraftigt
reliefar-tad, att man lär skämtsamt ha yttrat till honom, att
han målade så tjockt med färgen, att man kunde
hänga upp ett av hans porträtt på den avbildades
näsa. Denna pastosa teknik kommer han otvivelaktigt
till genom behovet att under arbetets gång förstärka
ljuset å de belysta partierna. Att han målat på ett
temperaunderlag och under målningen då och då
använt sig av tempera som på ett särdeles naturligt
sätt lämpar sig för pastosare uppläggning torde
vara otvivelaktigt. Hans sätt att bygga ljusmassor och
283
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>