Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
fastheten i valörerna röjer en särdeles utvecklad
undermålning. I regel tycks han ha utgått ifrån grå
eller gråbruna dukar. I rikt mått har han begagnat
sig av optiskt grått i sin undermålning. Färgen för
övrigt är hartsoljefärg. Den intensiva lyskraften i
sluteffekten är ett resultat av samverkan av den mer eller
mindre transparanta hartsfärgen, ovanpå ett väl
avvägt underlag. Men den underbara färgverkan är
inte blott ett resultat av material och uppbyggnad,
den är ock sluteffekten av en koloristisk avvägning
mellan målningens skilda delar. Som så ofta hos de
riktigt stora konstnärerna är allt avvägt i en
enhetlig tonart, där allt offras som på något sätt bryter
sig ur eller blir hindrande för samklangen.
Studerar man Rembrandts färg skall man häpna över med
hur få färgstoffer han rör sig. Hans urval är det
knappast möjliga, men han spänner all den klangliga
förmågan till det yttersta.
När man skall karakterisera hans målning talar
man mestadels om hans »ljusdunkel». Egentligen är
denna karakteristik tämligen intetsägande, emedan
vi allt sedan van Eyckarna i undermålningen i
förening med oljefärg just haft det tekniska medel, som
inbjuder till mer eller mindre ljusdunkel, och vi
faktiskt tidigare haft åtskilliga konstnärer, som skapat
i denna art. Men Rembrandts ljusdunkel är något
nytt. Alla hans figurer leva i en bestämd atmosfär,
som bildar en klangbotten, vilken skänker must och
resonans åt alla målningens delar. Men när man ta-
284
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>