- Project Runeberg -  Oljemåleriet : material, metoder och mästare /
299

(1946) [MARC] Author: Akke Kumlien
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kortfattad överblick över materialen och tekniken hos äldre och nyare mästare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligen hade erfarenhet av hur färger skulle rivas,
vilka medel som skulle brukas och vilka medel som
icke fingo brukas och så länge de ägde denna
ovärderliga kritiska förmåga, som endast en i
hantverket erfaren verkligen besitter, men efter någon tids
förlopp tog man färgfabrikationen som något
självfallet och kunskaperna om allt grundläggande
verkstadsarbete försvunno hastigt. Legender och rykten
frodades så mycket mer. Det är för den skull inte
så underligt, att vi under 1800-talets lopp hade den
största nedgångsperioden i måleriets tekniska
historia. Vi få givetvis icke föreställa oss, att all konst
från denna period företedde tekniska svagheter eller
att all konst från denna tid ohjälpligt är vigd åt
förgängelse, men ju längre en konstnär arbetade på
en målning ju mera kom han att fela i just den del,
som är målningens statiskt viktigaste, nämligen
uppbyggnaden. De gamla mästarna arbetade alltid så att
det magraste partiet låg under och att de
överkommande blevo successivt fetare, på så vis fick målningen
en hållfasthet, som förhindrade sprickbildning och
andra skador, men att måla som under 1800-talet
skedde med utgående från tämligen feta grunder med
fet oljefärg (obs! mycket sällan hartsoljefärg) måste
resultera i verk, som så småningom visade
sprickbildningar och andra skador. Vi äga redan hos sådana
mästare som Chardin, Ingres, Carpeaux, verk, som
helt eller delvis förstörts på grund av bristande
tekniska traditioner.

99

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:22:34 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/omaleriet/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free