- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sjuttonde årgången. 1908 /
233

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Svenska prosatörer. Af Artur Möller

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SVENSKA PROSATÖRER

233.

personlighet kommer att stå fram. Hjalmar
Söderbergs genre är hvad man kunde kalla
den filosofiska anekdoten. Sådana
histori-etter som »Rugg», »Oskicket», »Kyssen»,
»Den brinnande staden» gör han con amore.
För att inte tala om det dagboksutdrag, som
gifvit boken dess titel — redan den ett
poem. Ur intet af Söderbergs utkast minns
man så många af hans trött utsagda, men
ofta energiskt tänkta aforismer. De äro
för dem, som druckit ur den vishets brunn,
i hvilken »vattnet är så kallt, att blodet
fryser, om man dricker ur den». Som
alltid ströfva hans tankar från en oansenlig
utgångspunkt ut i den mänskliga
spekulationens olika rymder. »Makten är rättens
fader. Makten är fadern; en uppkomling;
en selfmade man. Rätten är sonen: inte
så stark som fadern, men liksom lite finare.
Och ändå af samma blod.»

I »Sibyllans grotta» har kanske likväl den
Söderbergska visdomen och lifserfarenheten
fått en af sina mestkanoniska skrifter—ifall jag
undantar epilogen. Han har kanske lite väl
ofta upprepat den något vulgärfilofiska
sucken: hvad tiden den går. Men med det
menar Hjalmar Söderberg, hvad Vellingk här
svarar Olga Mertens: »den går ifrån oss».
Under vår dagliga äflan, våra bekymmer
och förströelser märka vi det knappt, tills det
en dag står klart för oss i den uppenbarade
sanningens blixtljus, att det var det
väsentliga vi låtit glida oss genom fingrarna.

Att det likväl inte bara är tiden som
glider undan — det märker man vid
om-läsningen af »En Stockholmskrönika från
sekelskiftet». Hur försåtligt och maliciöst
kvick, hur enastående i sin art! En
vemods-blandad glädjekälla för den, som på sin tid
gladde sig åt »Förvillelser». Nå, kvickheten
har Söderberg kvar, och det maliciösa också
— det måtte vara munterheten som
kommer Stockholmskrönikan att sticka af från
bokens öfriga sidor. Någon sangviniker var
han ju lika lite då som nu, och för den
befrielse, som ligger i att vilja torde hans
lifsåskådning aldrig ha haft någon plats.
Men där är ett intresse för diverse
företeelser, som påminner oss om att Hjalmar
Söderberg kanske likväl från början var menad
att bli den sociale och mondäne satiriker,
hvilken också det nya århundradets
Stockholm mycket väl har gjort sig förtjänt af.
Förutsättningar har han: ett genomträngande
öga, en oförfärad lust att chockera med

sanningen och en tankens fordran på
konsekvens, som visst inte blef omodern med
åttiotalet.

*



En betydande bok är den, med hvilken
Sigfrid Sivertz gjort sin insats i det gångna
årets litteratur. Den innesluter en rikedom
af vyer och ansikten — låt vara ansikten
som vid närmare påseende mestadels äro
hvarandra rätt lika —, hvilken skulle ha
kommit att gissa på en i lifvets erfarenheter
redan grånad författare. Naivitet •—- det är
också hvad man aldrig har kunnat tillägga
Sivertz — annat än den, som är oundgänglig
för hvarje verklig diktare: de nya ögonen.

Den, som läste »Margot» och minns de
ypperliga marinerna där, vet, att Sivertz
har de nya ögonen.

I Cirkehi har han gjort nya,
vidsträcktare eröfringar. På länge har jag inte läst
någon mer verklighetsglad skildrare af
storstadslandskapet. Ett exempel. En ung
matematiker bor öfver taken uppe bland
bergsknallarna väster om Klara sjö — i hvilken
pittoreska nejd för resten många infödda
Stockholmare ofta nog aldrig satt sin fot.
»Jag vet inte, om han kände, att det också
kan ha sin poesi, detta af fåglarna endast
befolkade landskap i järn, koppar och skiffer
med dess susande skogar af telefongalgar,
stormhufvar och flaggstänger och dess
djupa canons, där människofloderna strömma
fram.»

Sådana fynd gör man i »Cirkeln» nästan
på hvarannan sida. De flesta äro från
Paris — Quartier Latin och Montmartre,
som tyckas vara på väg att bli våra unga
författare lika förtrogna som deras eget
Stockholm. Han är en drömmare med vakna
ögon, en flanör, som fått gåfvan att afläsa
människoöden på gamla vårdar, buktiga
envåningshus med krukfönster och hängande
bleckskyltar med samma säkerhet som våra
pojkböckers indianer tydde spåren i mossan.
Gamla ting ha så mycket att berätta för
honom, och han älskar att drömma sig in i allt,
som närmar sig den svala döden. Så har
den rörande skissen »Huset skall rifvas»
blifvit en prosadikt, värd att inte bara läsas
utan att läsas om.

Mindre betagen än i den gamla
gumman är jag i de många unga flickor, som
skymta i boken. De äro alla systrar. När
man tänker på hur behändigt deras tvekan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:50:09 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1908/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free