- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
205

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Gammalt och nytt i det moderna måleriet. Af Pär Lagerkvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GAMMALT OCH NYTT I DET MODERNA MÅLERIET

205

ÅSKVÄDRET. OLJEMÅLNING AF EUGÈNE DELACROIX.

intensivt lefvande språk sagts. Frasen
blef blott en smula elegantare hvad
expressionismen, klumpigare, barockare
hvad kubismen beträffar.

Men tiden har också upptagits af
andra sträfvanden. Man har sökt och
så småningom med allt säkrare
målmedvetenhet beträdt en väg, hvilken enligt
mitt förmenande ganska väsentligt
afviker från den det förra seklets största
höllo sig till. Man börjar syfta till något
annat än dessa gjorde. Och därmed
må vi anse oss äga rätt att tala om en
insats af någonting själfständigt och nytt
genom den moderna konstens tänkande.
Ehuru gifvetvis alls icke något aldrig förr
anadt och sökt — tvärtom, något i själfva
verket så gammalt som konsten själf
men aldrig förr så hänsynslöst drifvet
fram i förgrunden, aldrig förr förklaradt
vara konstens a och o. Det nya skulle
kortast kunna definieras som en med-

vetet ensidig sträfvan att skapa
konstnärliga realiteter och
därutöfver intet. Att alltså uteslutande
inrikta sig på frambringandet af reella
skönhetsvärden under öfvertygelse om
att dessa värden äro de enda verkligt
och varaktigt betydande konstnären har
att gifva.

Det ic):de århundradets
föregångsmän syftade icke härtill. Icke ens
Cézanne, som i ett långt och fruktbart lif af
intensivt arbete sökte realiteten, dold
under den yttre verklighetens, den
banala tillfällighetens, under ljusets,
perspektivets och atmosfärens bedrägliga
sken. Ty den realitet Cézanne sökte var
föremålens egen. Hans intellektuella
skarpblick afklädde tingen hvarje spår af
tillfällighet och konstverket hvarje spår
af ögonblicksfotografiens simpelhet; hvad
han ville och äfven oftast lyckades gifva
var tingens innersta väsensegenart, tin-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free