- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
339

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Minchen Herzlieb. Ottilie i Goethes roman »Valfrändskap». Af Beatrice Zade

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MINCHEN HERZLIEB

339

sig där och gestaltade sig sålunda till
»nya skapelser, hvilkas sista fulländning
bestod just däruti, att det karaktäristiska
uti den tilldragelse, hvarpå allt först hvilat,
till slut förstördes». Därför kvarlefde inom
honom hans personligaste erfarenheter,
långt sedan de funnit sin yttre afslutning,
och först sedan de mognat till själfständig
tillvaro i diktens form voro de färdiga
och fulländade upplefvelser för skalden
själf. Ofta måste han invänta nya
ingripande lifserfarenheter för att bringa
till slutlig mognad det, som i hans själ
låg beredt att öfverlämnas ät diktens
rike, eller för att bli i stånd till att ge
ett redan färdigt verk dess riktiga
afslutning. Sålunda kunde han t. ex. ej
fullborda »Tasso», förrän brytningen med
fru von Stein blifvit ett oåterkalleligt
faktum, ej skrifva »Werther», innan den
unge Jerusalems själfmord gjort ett
outplånligt intryck på honom och hans
eget förhållande till Maximiliane de la
Roche-Brentano och hennes man gifvit
minnet af hans upplefvelser i Wetzlar
stämning och färg.

Mer än i fråga om någon annan diktare
är man därför vid läsningen af Goethes
verk berättigad att fråga: Hvilka verkliga
händelser ha här legat till grund, hvilka
personer ha stått modell för honom, när
han skapade sina tjusande gestalter? Ej
simpel nyfikenhet eller skvallersjuka, utan
verklig längtan efter förståelse och
kunskap drifver oss till dessa frågor. Det
har också i de flesta fall lyckats
Goetheforskningen att besvara dem. Man vet
t. ex., att Gretchen målats efter Friederike
Brions älskliga drag, att Charlotte Buff
i hufvudsak varit originalet till Werthers
Lotte och att Iphigénie lika väl som
Leonore von Este skapats som
idealiserade motstycken till fru von Steins
härliga personlighet.

Man vet också, att Minchen
Herz-lieb är Ottilie i Goethes ryktbara roman

goethe.kritteckning aff.bury. i 800.

/ Goethe-Nationalmuseum i Weimar.

Valfrändskap. Däruti råder gifven
enstämmighet inom Goethe-litteraturen,
huru mycket man än tvistat om hvilket
förhållande som en gång ägt rum mellan
konstnären och denna modell, hvars drag
han synes ha tecknat med särskildt
välbehag och omisskännlig ömhet.

Man äger i fråga om denna sak
jämförelsevis få historiska fakta, och det lilla
man vet har i hög grad eggat de invigdes
nyfikenhet. Förhållandet mellan Goethe
och Minchen Herzlieb har därför erbjudit
en präktig jordmån för gissningar och
fantasi och utgör ett af de fall, där
Goetheforskningen delvis skjutit öfver målet.
Adolf Stahr har till sin intressanta och
i många afseenden värdefulla bok öfver
den Goetheska diktningens
kvinnogestalter1 fogat en uppsats öfver Minchen
Herzlieb, hvaruti han framställer henne
som det beklagansvärda offret för en
lidelsefull kärlek till den store diktaren,

1 Adolf Stahr, Goethes Frauengestalten
Sechste Auflage. Berlin 1878.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free