Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Konstutställningen i Malmö. Af Carl G. Laurin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
KONSTUTSTÄLLNINGEN I MALMÖ
545
arbetsfolk på hemfärd. oljemålning af pekka halonen.
Tillhor doktor Hedman.
har jag så pass länge pröfvat mina
känslor, att jag kan komma med en manligt
och fast: Ja.
Karl Schuch († 1903) är Tysklands
bäste stillebensmålare. Jag vet mycket bra,
att det ej ens är riktigt säkert, att
Kebnekaise fortfarande är Sveriges högsta berg.
I min barndom var det Sulitelma, och
nu lär spetsen på detta berg utan någon
gränsreglering blifvit norsk. På de
tusentals äpplemålningar, som förekommit på
de senaste decennierna, ha fyrkantiga,
platta, ärggröna och sminkade äpplen
ömsevis förklarats vara det enda riktiga.
Bör ej ett stilleben på något innerligt
Ord och Bild, 23 årg.
och stilla sätt liksom utandas den
organiska tillvarons hemlighetsfulla mening?
Så är fallet med Jan Davidz de Heems, med
Chardins och någon enstaka gång med
Manets stilleben. Och bra ofta med Schuchs.
Vid ett tillfälle yttrade en stor
konsthistoriker till mig om en mjölktillbringare
på ett stilleben af Cézanne: »Den reser
sig som en af Partenons kolonner.» Jag
såg på taflan utan att riktigt förstå hvad
han menade, men med stort intresse, ty
af den Cézanneska produktionen är det
blott hans tidigare stilleben jag uppfattar
tillräckligt mycket för att kunna beundra.
Är ej Schuchs »Melon» som en gammal
35
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>