- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugutredje årgången. 1914 /
593

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Omkring det utländska original-träsnittet på utställningen i Stockholm 1914. Af Harriet Sundström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

OMKRING DET UTLÄNDSKA ORIGINAL-TRÄSNITTET

593

vid brunnen. af a. thomann.

om äran att vara fäder till
originalträsnittet. Hvad de tämligen obestridligt
äro, är upphofvet till det moderna
färgsnittet. Om det är Orlik eller Ernst
Neumann som kommit upp med det på
grund af O. Eckmanns experiment, är
väl svårt att afgöra, men att det skett i
München är säkert och troligt att det
delvis berodde på det uppsving
färgteckningen tog efter Simplicissimus’ startande.

Tyskarna trycka ej gärna sina blad
i press, hvilket fransmännen däremot
göra, och hvilket ger de sistnämndes
en-bladstryck något tråkigt och jämnstruket.
Det fattas dem, trots den stora
färdigheten, en viss betagande charme. De
större färgytorna bli tunga, opersonliga
och tråkiga, hvilket nog är en följd af
vanan vid tonsticket, där tonen redan i
stocken erhållit sin luftighet. Vid
skärning i stora ytor däremot erhålles
densamma först under själfva
tryckningsprocessen. I färgtryck äro tyskarna
mästare, så t. ex. Ernst Neumann,

Ord och Bild, 2♂:e årg.

som höll den första grafiska skolan i
Munchen, samt hans broder Hans
neuman (Nat. Mus.). Särskildt tydligt framgår
skillnaden emellan hand och presstryck i
professor Klemms serie »Ulenspiegel»
och »Don Quichotte». De betagande
handtrycken i ett härligt svart, troligtvis
tempera, distanserade betydligt de
presstryck, som förekommo i den utmärkta
italienska publikationen »Eroica» af
samma träsnitt, dessa dock tryckta med
originalstockar. Att färgtrycket ytterligare
ullkomnats af Münchenerskolan framgick
af C. Neuhaus’ färgtryck (Nat. Mus.),
von Beckers och andras, den senares dock
något för mycket frångående träsnittets
hufvudprincip — förenkling. Till
illustration använda tyskarna träsnittet på ett
nästan fulländadt sätt, stödda på sina
sydtyska traditioner. Det har t. o. m.
åstadkommit en förbättring af
illustrationsteckningen, i det denna af träsnittet
adopterat en stil mer i öfverensstämmelse med
boktryckerikonstens kraf. Max Unold

38

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1914/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free