- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugufjärde årgången. 1915 /
624

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - William James’ religionsfilosofi. Av John Gustavson - Blindbocksleken (ballad). Av Gustaf Ullman

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

6l 2

JOHN GUSTAVSON

på vilken som visar sig ha det största
värdet för livet.

Vad James med sin undersökning av
gudsbegreppet och genom sitt uppställande
av hypotesen om en visserligen icke
allsmäktig men god gudomlighet åsyftar att
giva, är ett svar på frågan, huru bör den
världsåskådning vara beskaffad, som kan
räkna med den religiöses förnimmelser av
gudomlig närvaro såsom verkliga
erfarenheter, verkliga fakta, utan att våldföra sig
på eller överse våra övriga erfarenheter?
På endast den religiösa erfarenheten kan
naturligtvis ingen världsåskådning uppföras.
För att detta skall bli möjligt, måste denna
erfarenhet föras samman med våra övriga
erfarenheter, så att dessa måtte ömsesidigt
kunna belysa varandra.

Det ligger i sakens natur, att redan från
förstone de världsåskådningar, som ej kunna
räkna med, att den religiöses förnimmelser
motsvaras av en objektiv realitet, äro
uteslutna från tävlan. Återstår således de
världsåskådningar, som ha blicken öppen för, att
vi här möta verkliga fakta, som ej få över-

ses eller bortförklaras. Naturligtvis är det
oförnekligt, att de åskådningar, för vilka
Gud är den absolute världshärskaren, äga
alla förutsättningar för att erkänna den
religiöses förnimmelser såsom verkliga
erfarenheter. Det är ingalunda häri bristen ligger.
Nej, bristen ligger, menar James, i att de
med all gevvalt vilja tolka den realitet, vi
möta i den religiösa erfarenheten, såsom
det absoluta utan att akta på de
oövervinneliga svårigheter, som de härmed råka
in i. Dessa svårigheter framträda skarpt,
när det gäller att sätta denna tolkning i
belysning av våra övriga erfarenheter. Här
går det ej, såsom de stora systemens
historia visar, utan en obändig våldförelse av
dessa våra erfarenheter och utan att sudda
ut framförallt de moraliska gränserna.

Det är dessa och liknande skäl som
drivit James att framställa en hypotes, som,
samtidigt som den bevarar den
absolutistiskas väsentliga fördelar, likväl icke
våldför och lemlästar en mångfald av våra
erfarenheter och ej heller invecklar sig i
olösliga svårigheter.

BLINDBOCKSLEKEN

(ballad)

Av GUSTAF ULLMAN

Där skogen ljusnar ut till äng,
där viken viskar bud från hav,
där bäddades vår bröllopssäng
och där du mig ditt hjärta gav, —
och så gick solen upp.

Hur snarligt tiden färgen blekt
hos våra minnens rosenprakt!
Men blindbocksleken, som vi lekt,
visst än har samma trolldomsmakt.
Och så går solen upp.

Vi borde kanske varna dem,
som dansa fram på samma stig
mot ungdomsdrömmens ljusa hem.
Men nej, men nej, — mitt hjärta: tig!
Tids nog går solen upp.

Vi ville vandra dit igen
till skog och äng och hav och allt
och leka mö och ungersven, —
men stackars hjärtat blivit kallt,
hur solen än går upp.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:54:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1915/0682.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free