- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
527

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - De första Luther-bilderna. Av Hjalmar Holmquist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE FÖRSTA LUTHER-BILDERNA 527

det äkta Cranach-originalet.
Fortbildningen av densamma möter oss icke blott
i träsnitt till många nya upplagor av
»Kyrkans babyloniska fångenskap» redan
från slutet av 1520 utan ock i andra
tryckta skrifter. Det äldsta bevarade
träsnittet av denna typ, vilket användes i
Joh. Prüss’ tryckeri i Strassburg (sid. 526),
finna vi på baksidan av titelbladet till »Den
babyloniska fångenskapens» latinska
upplaga C. Bilden här är vänd åt
motsatt sida mot originalet, och nischen
har förbättrats; däremot har ansiktet
ytterligare avlägsnats från den Cranachska
bilden; det avmagrade, mera andekraftiga
draget har helt försvunnit; till och med
ansiktets form och munpartiet hava
förändrats. Ur porträtt-synpunkt äger det
föga värde, då det är tillkommet i
Sydtyskland (troligen Nürnberg) och
bevisligen ej haft något med Wittenberg att
göra. En annan ännu sämre
fortbildning av det pseudo-Cranachska
kopparsticket finnes i upplagan E av
»Babyloniska fångenskapen». Även denna
tillhör Nürnberg-kretsen och förtjänar
knappast att reproduceras, ehuru den vann
bifall hos publiken och utgavs i särtryck
tillsammans med Huttens bild, med
överskriften : Den kristna frihetens förkämpar.

Bättre har träsnittet utvecklats i en
av de många Lutherbilder från 1520—
21, för vilka Augsburg var
ursprungsorten (där hade man sett Luther själv
vid förhöret inför Cajetanus, och där
synes önskan att få hans bild ha varit
särskildt livlig), och vilka också prydde olika
editionerav »Den babyloniska
fångenskapen» (sid. 526). Man märker ju av nischen,
draperingen, boken etc., att det beror av
kopparsticket ur Cranachs skola. Men
förändringen av bildens ställning, så att den
åter vänder sig mot vänster, gör det
sannolikt, att själva utgångsoriginalet för hela
denna grupp av Luther-porträtt, det
pseudo-Cranachska kopparsticket, också före-

LUTHER. TRÄSNITT FRÅN SIEGMUND
GRIMMS TRYCKERI I AUGSBURG.

legat träsnidaren. Sannolikheten blir nästan
visshet, när man nu också återfinner de
något sneda ögonen. Vi ha här alltså
ej att göra med en fabriksmässig
efterapning utan med ett försök att nå
porträttlikhet genom att utnyttja flera
källor. Tyvärr måste vi konstatera, att
förmågan ej svarat mot viljan. Genom
samarbetningen har i ansiktet inkommit
ett främmande uttryck, som har föga att
göra med den äkta Cranachska Luther.

Men där funnos verkliga konstnärer,
vilka utan tillgång till originalet, Luther
själv, dock kunde bättre än hittills nämnda
försök utgestalta det i omlopp satta
schemat av Luthers porträtt. Vi stanna här
vid tre bilder, vilka alla sedan vidare
eftergjordes i olika variationer. Den
måhända intressantaste fortbildningen av
nischmotivet är ett från det berömda
Grimm’ska tryckeriet i Augsburg
utgånget träsnitt av okänd mästare, vilket bär
dateringen 1520 men som möter först

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0579.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free