- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
533

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - De senare Luther-bilderna. Av Hans Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DE FÖRSTA LUTHER-BILDERNA

533

jande året en mängd repliker av dem.
Orsakerna härtill äro tydliga: Luthers
ställning förbättrades hastigt, hans vänner
och anhängare vågade mera visa sin
sympati för honom, och till beundran för
reformatorns person sällade sig dessutom
en helt naturlig lust att få veta, hur
munken och nunnan sågo ut, som vågat
gifta sig med varandra, evad man så
betraktade deras handlingssätt som en
beundransvärd djärvhet eller som ren
skandal. Att porträtten spriddes i
omsorgsfullt utförda repliker i olja och icke
som billiga grafiska blad tycks
emellertid antyda, att den förra synpunkten var
övervägande. Över huvud taget känner
dessa raders författare intet grafiskt
porträtt av Käthe Luther från hennes egen
samtid, men när sådana senare uppträda,
ha de verkligen karikatyrens form.

1526 års porträtt ha rektangulärt
format och förekomma i två olika storlekar.
Den mindre av dessa är en ren
utvidgning av rundbilderna från året förut.
Slår man på en av de fyrsidiga
målningarna en cirkel, vars radie och
medelpunkt motsvara rundbildens, erhåller man
en med denna identisk bild. Utanför
cirkeln har tillagts något mer bakgrund
och kläder, så att bröstbilden
förvandlats till midjebild.

Den större typen är en förstoring av
den mindre och visar, om man bortser
från skalan, alldeles samma likhet som
denna med rundbilderna. De tre
typernas fullständiga enhetlighet sträcker sig ’
icke endast till det trogna
detaljåtergivandet, utan omfattar också bildernas
rent konstnärliga egenskaper. Det är hart
när ogörligt att finna grundade skäl till
att kalla den ena bättre än den andra.
Man kan likväl näppeligen antaga, att
Cranach den äldre själv utfört mycket
mera än ett par av de runda och ett
par av de större rektangulära porträtten.
Möjligen kan han, Luthers personlige

LUTHER. FÖRLÄGGSTECKNING AV
LUKAS CRANACH D Ä. (?) 1528.
I museet i Weimar.

vän och Käthes värd och beskyddare
före giftermålet, ha lagt hand vid ett
större antal av de fåtaliga runda
bilderna, men sedan efterfrågan stigit och de
nygiftas porträtt blivit marknadsvara, har
han säkerligen överlåtit arbetet åt någon
annan. Emellertid fanns, honom själv
oberäknad, inom hans verkstad endast
en förmåga, som kunde åstadkomma ett
så godt och så jämngodt arbete, nämligen
hans äldste son Hans.

Av de rektangulära porträtten från
1526 finnes i Sverige ett par, som
tillhör den större typen och av Söderfors
kyrka deponerats i Nationalmuseum. De
äro utan gensägelse de bästa
Lutherporträtt i Sverige och uthärda väl en
jämförelse med de bästa likartade tyska, ett
par av samma typ i d:r von Kaufmanns
samling i Berlin, som av den
grundligaste Cranachforskaren i nyare tid, Ed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0585.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free