- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettionde årgången. 1921 /
53

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ludwig van Beethoven. Till hundrafemtioårsminnet. Av Julius Rabe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lud w ig van Beethoven

Hummel, för att blott nämna de största
namnen.

Ar 1813 utkom en liten skrift
»Ver-such einer Ästhetik des dramatischen
Tonsatzes», som till författare hade en
bekant musikdilettant i Wien, Hofrat v.
Mosel. En musikhistoriker erinrade sig
detta lilla försök och utgav det 1913
till Richard Wagners hundraårsminne
som ett egendomligt dokument av
ante-cipation av wagnerska idéer. Mosel
hämtade nästan ali sin vishet från Salieri,
och innehållet i hans försök stämmer
nästan ordagrant med företalen och en
del interfolierade anmärkningar i några
av Salieris operapartitur. Man kan då
framkasta frågan: var det icke just denna
»musikdramatiska estetik» som utgjorde
ämnet för Salieris undervisning?

Några positiva stöd för ett dylikt

antagande finnas knappast, men heller
ingenting som omöjliggör det. För dess
riktighet talar åtskilligt; dels behövde
säkerligen ingen på den tiden gå just
till en så berömd lärare blott för att
lära sig att sätta musik till italienska
texter, dels visar, vad man vet om
formen för Salieris undervisning, att det
måste ha gällt något, som kan meddelas
i form av fria samtal. Detta kan aldrig
vara något, som rör teknik eller formell
färdighet, utan just en viss uppfattning
och en estetisk åskådning. Den stora
tillströmningen av unga musiker ur alla
möjliga olika fack till Salieri tyder också
på att det gällt något allmänt musikaliskt.
Och vad kunna dessa talrika lärjungar
ha sökt hos Salieri? Säkert något, som
de dunkelt kände såsom aktuellt.
Ungdomen är sig lik i alla tider, och den

53

Beethoven. Teckning av J. P. Lyser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1921/0069.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free