Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Wiener-gobelinerna. Av Max Eisler. Översättning från förf:s manuskript av A. L. W.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Wiener-go b e lin erna
Neptunus och hästen. Efter Jordaens. Brüssel,
i 6 o o -1 al e t.
skolans »groteska» ornamentik.
Kartongen till detta praktverk stammar väl
också från någon Rafaels lärjunge, kanske
Giovanni da Udine. Italiens medverkan
i det Brüsselska vävnadsarbetet
framträder nu åter vid tröskeln till
århundradets senare hälft, och därigenom går
stilen nära nog tillbaka till århundradets
början igen.
Då uppträder Frankrike på den
nederländska skådeplatsen. Den som gjort
kartongerna till serien »Vertumnus och
Po-mona» (sid. 249) torde ha varit en fransman,
som stod nära de italienska konstnärerna
i Fontainebleau. Detta är det ädlaste
verk, som Wiensamlingen har att uppvisa
ur det sextonde århundradets skatt.
Framställd blir här en antik fabel, som
Ovidius berättar i fjortonde boken af sina
Metamorfoser. Trädnymfen Pomona, som
är fiendtligt stämd mot den sinnliga
kärleken, tillsluter sin trädgård för männens
släkte och lever blott för vården av sina
fruktbärande träd. Upptänd av lidelse
för Pomona söker skördebringaren
Vertumnus, förklädd och förvandlad, gång
på gång förgäves tillkämpa sig hennes
gunst. Slutligen vinner han i en gammal
kvinnas gestalt hennes förtroende och
genom berättelsen om Vertumnus’
innerliga kärlek också hennes sinne. Sju
gånger står ynglingen inför den späda,
i guldgenomvirkat ljusblått och blekrödt
klädda jungfrun. På den åttonde tapeten
synes han två gånger som gammal
kvinna, på den nionde sitter han bredvid
den älskade på tronen. Slanka
karyatider uppbära i förgrunden de luftiga,
bladsmyckade taken till öppna hallar,
genom vilka man blickar in i underbara,
med sträng skönhet anlagda trädgårdar.
Dessa trädgårdar återkomma i liknande
uppfattning och gestaltning i en annan
serie, som Willem Pannemaker, likaledes
efter franska kartonger, tillverkade för
kardinal Granvella (sid. 251); blott att här
trädgårdsutsikten framträder som
självändamål, människofigurerna bortfalla, ocb
253
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>