- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
67

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Mathias Grünewald, den gammaltyske mästarens levnad och verk, med hänsyn främst till Isenheimer-altaret. Av Helmuth Duve. Översättning från författarens manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1

Ma thi as Grunewald,

Porträtt ur Sandrarts »Teutsche Akademien.

altare målades under åren 1509—11 och
man med rätta ser konstnärens
självporträtt i Sebastianbilden, kan man alltså
i anslutning härtill antaga, att han
föddes kort efter 1470. Som hans dödsår
gäller 1530; ty ännu från 1529 hava vi
en daterad teckning av honom, och 15 31
omtalas han i en bok av Melanchton
som död. Hans hemort var sannolikt
Aschaffenburg. Men det är icke
antagligt att han uppehöll sig där särdeles
länge; hans oroliga ande (som speglar
sig i hans konst) har säkert icke
tilllåtit honom att någonstädes kvarstanna
under längre tid, utan drivit honom likt
Ahasverus ut på rastlös vandring. Detta
antagande stämmer med Sandrarts
uppgift, att han levde i tillbakadragenhet
och var olyckligt gift. Målarhantverket
lärde han väl hos någon mästare i
Aschaffenburg eller Mainz. Att han
skulle ha varit i lära hos Holbein d. ä. och
där arbetat som gesäll, är osannolikt på
grund av hans nervösa vandringslust,

om också hans tidiga verk förråda något
av Holbeins ålderdomliga mästaranda och
särskilt synas påverkade av dennes
verklighetstrogna naturuppfattning. Medan
Holbein reste till Nederländerna, drogs
Grünewald troligtvis oemotståndligt mot
södern — vid samma tid då omslaget
i Dürers konst genom studiet av Italiens
klassiska formideal trädde i dagen i hans
träsnitt. På samma sätt förråder sig
också Grünewalds förmodade resa till
Italien i hans skapande. Ty att han
sett Mantegnas »Cesars triumftåg», det
säger oss hans kompositionssätt, och att
hans Sebastianuppfattning är besläktad
med Mantegnas visar en jämförelse.
Också överensstämmer ett rörelsemotiv
på hans tavla »Kristi bespottelse»
(Pinakoteket i München) tydligt med ett
motsvarande på Pesellos predellabild till
den helige Nikolaus av Baris historia,
som befinner sig i Florens. (Den
överensstämmande gesten hos gisslaren, vars
nedslående högra överarm — för att ge

67

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0087.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free