- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
114

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Från Stockholms teatrar. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl G. Latirin

Det var lämpligt av Dramatiska teatern
att snart efter Villa Hjärtedöd giva en
repris av den visserligen ibland litet
ansträngande, men dock särdeles roande
Pygmalion.

För tretton år sedan gavs på Svenska
teatern Ett drömspel av August
Strindberg. Den gjorde då på mig ett mycket
starkt intryck. Nu med Reinhardts regi,
med dekorationer av Alfred Roller och
med musik av Pantscho Wladigeroff erfor
jag av evighetskänslorna huvudsakligen
långrandigheten. Man kan väl knappast
tänka sig en mera genial legiskapelse än
den miljö Reinhardt framtrollade åt
Strindbergs Spöksonaten. Här i Drömspelet
tyckte man den dekorativa utstyrseln
verkade mycket matt. Jag kan ej tro, att
Max Reinhardt är så subtil, att han har
givit drömslottet en lika banal arkitektur
som den store författaren Strindberg med
ali sannolikhet själv använde sig av i
drömmen, då han byggde eller möblerade
våningar, vilka senare väl också drömdes
med trymåer och plyschmöbler såsom han
i vaket tillstånd förklarade vara det enda
rätta. Nästan ingenting verkade särskilt

suggestivt, knappast en gång de intittande
huvudena hos advokaten, och det var ändå
det bästa.

Livet är en dröm, är intet, det skrev
Calderon på iöoo-talet,

......ty hela livet

det flyktiga, som blev oss givet

i denna underbara värld,

det är allenast drömmars flärd.

Men stod den spanske diktaren på katolsk
botten, personligt färgad, så står
Strindberg på en ännu mera personligt färgad
bramansk grund i sitt drömspel, om också
den buddhistiska satsen »Hemmet» — det
dyrbaraste av allt — »är en smutsvrå»
har fattats särskilt djupt av den olycklige,
för vilken en innanfönsterinklistring fick
något av hemskheten av att levande
begravas och en vårrengöring något àv
världsundergång. Vad är det ej för egendomlig
klang på dessa strindbergska repliker från
detta drömspel, där han dock med
obetydlig överdrift skildrar sitt verkliga inre
liv.

Ignatius Loyola brukade uppmana sina
lärjungar att sluta ögonen och under tio
minuter försänka sig i den eller den
mystiska satsen eller söka genomkänna det

Teckningarna till Ett drömspel äro utförda av Olga Raphael Lindén.

I 14

Ett drömspel. Scenen hos officerns föräldrar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0134.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free