- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
570

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Det danska måleriets guldålder. Av Gunnar Mascoll Silfverstolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Mascoll Silfverstolpe

Trädgården med de?i gamla dopfunten.
Oljemålning av J. Roed.
Tillhör Statens Museum for Kunst.

gerlig» (det är Carl G. Laurins
förträffliga ord) och ändå god som guld, en
kraftgestalt att förtroendefullt ty sig till.
— I hans senare produktion intaga
marinmålningarna med åren ett allt större
rum. »Jeg har en egen Liebhaberi for
Skibsvæsendet» skriver han några år
efter hemkomsten. Denna allt sedan
barndomen närda kärlek tog sig icke bara
platoniska uttryck; vid sidan av sin
verksamhet som marinmålare ägnade han sig
under en följd av år åt att rita
gallions-bilder och ornament för flottans fartyg.
Intet gladde honom mera än att i detalj
studera en fullriggares sammansatta
teknik, hans knappa dagboksanteckningar
svälla ut på bredden och den torra
prosan får ett nästan lyriskt sving, då han
annoterar vad han iakttagit ute på
redden. Under de senare levnadsåren, då
bekymren hopade sig över hans väg,
var Sundet med allt det bar på sina

böljor en ständig glädje- och
tröstekälla. Det var också för att ägna sig
åt studiet av »Söens Bevægelse,
Bölger-nes Form og Dannelse paa Havet» som
han företog sin enda utrikes resa efter
hemkomsten från Italien; 1839 medföljde
han nämligen korvetten Galathea på en
kortare färd till engelska kanalen. I
London uppehöll han sig endast en halv
dag och fick följaktligen icke tillfälle att
se något av det där just då florerande
marinmåleriet. Det är emellertid
knappast troligt, att han skulle ha rönt
något inflytande från Turners och de med
honom samtida målarnas mariner, om
han fått se dem. De engelska
mästarnas luminaristik, deras intensiva intresse
för det atmosfäriska, för spelet av sol och
luft över böljorna var fullkomligt
främmande för den danske konstnären med
hans utpräglade känsla för handgriplig
form, för klar sikt och vass kontur. De å

570

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free