- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
578

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Det danska måleriets guldålder. Av Gunnar Mascoll Silfverstolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar Åd as c o II Silfverstolpe

element. Det fanns på utställningen en
liten utsikt från Badstuen å
Frederiksborg, som man gott kunde ta för en
Eckersberg. »Sören Borchs Skydeskive»
är icke heller tänkbar utan lärarens på
plasticitet inriktade undervisning.
Överhuvud taget hade Marstrand under hela
sitt liv en viss, knappast lycklig
benägenhet att falla tillbaka på sin ungdoms
formprinciper, när han satte sig ned att
ordentligt och detaljerat utföra en
målning. Det är i de saftiga skisserna vi
skola söka målaren Marstrand, en målare
av Guds nåde med en utomordentligt
uttrycksfull penselskrift och en kolorit,
som djärft går upp i höjden.
Författaren till dessa rader sällar sig dock utan
tvekan till dem, som hålla före att hans
konstnärspersonlighet, för vilken den
snabba improvisationen var det
naturligaste uttryckssättet, bäst kom till sin rätt
i teckningarna. Hans sedeskildringar från
Köpenhamn, hans illustrationer till Don
Quixote och framför allt till danskarnas
egen Holberg vittna om en outtömligt
bildskapande fantasi och en handens
träffsäkerhet, som aldrig skjuter fel.

Marstrand besökte vårt land; i en
stor duk har han, sedan motivet
påvisats för honom av H. C. Andersen,
skildrat kyrkbåtarnas ankomst till
Leksand. Mer än något annat inom det
danska måleriet under 1800-talets förra
hälft erbjuder hans konst jämförelse-

punkter med den samtida svenska
konstutövningen. En Köbke skulle ha varit
hart när otänkbar i 1800-talets Sverige,
en Marstrand skulle där ha intagit en
särställning väl på grund av
begåvningens rikedom, men icke på grund av dess
art. Fantasi, dristighet, strävan bort
från vardagen ha alltid varit
karakteristiska och ofta olycksbringande drag i
den svenska konstnärspsyken och voro
det väl även under den tid, det här
närmast är fråga om. Det som epoken
saknade hos oss var nästan allt det,
vilket gav den Eckersbergska skolan dess
styrka: rotfasthet, naturkänsla,
konstnärlig disciplin, klok begränsning till mot
begåvningen svarande uppgifter och
kanske även de »stora, naiva ögonen», vilka
Heidenstam i sin lustiga fantasi över
Nordens tre folklynnen anser vara
utmärkande för skoflickaren och fiskaren
till skillnad från den tredje brodern —
den pensionerade soldaten. — Vårens
vackra utställning har kommit oss att
anstalla dylika reflexioner över danskt och
svenskt, den har i någon mån lärt oss
att se klarare på vår nationella egenart,
men den har först och främst öppnat
våra ögon för gemenskapen i lynne och
sympatier de båda folken emellan. Vi
ha gått därifrån med en känsla av
tacksamhet över att tillhöra en stam, ur
vilkens innersta djup denna varma,
trohjärtade, fulltoniga konst sprungit.

Jag begagnar här tillfället att påminna svenska läsare om den alldeles förträffliga
publikationsserie, vari epokens märkesmän skildrats av danska konsthistorici, de av danska
konstföreningen utgivna monografierna: Christen Köbke av Emil Hannover (1893I, joh. Th.
Lundbye av Karl Madsen (1895), C. W. Eckersberg av Emil Hannover (1898), Constantin
Hansen av densamme (1901) och Wilhelm Marstrand av Karl Madsen (1905). — Helena Nyblom
har i ett par uppsatser i Ord och Bild 1894 och 1895 skildrat sina personliga minnen av några
av de här omtalade konstnärerna.

578

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0634.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free