Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den moderna bildkonsten i Finland. Av J. J. Tikkanen. 2
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Den moderna bildkonsten i Finland
tiska modernism utgör ett motstycke till
Sallinens. Collins stil, hans kolorit ej
mindre än hans egendomligt undersätsiga,
ibland hart när förkrympta figurer,
utmärker sig för en osedvanlig tyngd,
vilken han ofta kryddat med en om
Daumier påminnande, ibland till det
groteska gränsande humor, men däremellan
även med lidandets och eländets tragik.
Inom den yngsta
konstnärsgenerationen av finsk extraktion har åter väinö
Aaltonen (f. 1894) under de senaste
åren allt bestämdare framträtt i spetsen
för våra bildhuggare. i likhet med Gallén
rör han sig med sällsynt frihet bland
tidens olika konstriktningar, än
modernistiskt stiliserande, såsom t. ex. i den stora
granitstatyn i Nyslott till minne av
frihetskriget 1918, än realistiskt
karakteriserande, såsom i den ännu icke resta
Nurmi-statyn, vilken vår regering beställt till
hugfästande av de finska sportsegrarna. An
söker han en monumentalt samlad
massverkan, än tvärtom en senig spänstighet
i elastiskt utstrålande riktningar, än en
kvinnlig mjukhet — allt efter uppgiftens
och materialets ■ art och vad för tillfället
intresserat honom.
Ntirmi. Staty av Väinö Aaltonen. 1925.
I Ateneiim i Helsingfors.
95
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>