- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
167

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Sigrid Undset i hendes nutidsfortællinger. Av Eugenia Kielland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigrid Undset i hendes nu ti d’sfortællinger

aandsarbeidere, svarer daarlig til deres
utdannelse og de krav til livet som opstaar
i den intellektuelle sfære de tilhører. Dette
kan føles haardt nok av mændene selv, de
som indtar sin stilling i kraft av særlige
anlæg, dygtighet eller kundskaper. Men,
hemmes de end av trange forhold i
utøvelsen av sin gjerning, saa eier de da
ialfald denne; de har en opgave, en
interesseverden, som lægger beslag paa deres kræfter
og fylder deres liv, saa langt eller kort
det blir. Ofte blir det kort. Og stakkars
den ungdom som da staar igjen, og
kanske særlig døtrene. Rækker av Sigrid
Und-sets kvinder skriver sig fra slike
intellektuelle hjem hvis forsørger er faldt fra.1
Dermed blir nemlig den økonomiske
grundvold revet væk under hjemmet. Det synker
ubønhørlig ned gjennem middelstandens
lag, under stadig kamp for att holde sig
oppe — eller for at holde skinnet oppe.
Døtrene (det er altid dem som interesserer
fru Undset) kastes ut i livet for at forsørge
sig selv, utstyrt med den ubekvemme arv
av overklassefornemmelser og sjælelige og
aandelige krav som ikke kan tilfredsstilles
under de nye kaar. Et særlig uheld for
unge piker av denne klasse er det at de i
sit underordnede arbeide paa kontor, telefon,
folkeskole, saa vanskelig træffer mænd som
er deres like i dannelse og social stilling.
I dette forhold ligger kimen til mange av
de Undsetske tragedier. Arbeidet i sig selv
er ofte heller ikke av den art at det kan
gi noget egentlig livsindhold. —

Karaktertegningen er hos Undset likesaa
solid och nitid utført som miliøskildringen.
Ved siden av den skarpe strek som
rammer de karakteristiske drag, anvender hun
en sterkt nuanceret skyggelægging.
Grundige lodninger paa sjælebunden gir stof til
utallige subtile analyser av tilstande paa
de forskjellige dyp. Metoden er ikke altid
morsom; de lange tilbakeskuende og
indad-skuende betragtninger blir undertiden
trættende. Men forfatterinden opnaar hvad hun
tilsigter: en absolut sandfærdig og
fuldstændig kartlægging av det menneskesind
hun har for sig til undersøkelse.

Sigrid Undsets kunst er dog ikke nogen
fotograferingskunst; den er i høi grad
stem-ningsbetonet. Baade karakterer og
situationer er set gjennem forfatterens eget tem-

1 Edele Hammer, Jenny Winge, Charlotte Hedels,
Rose Wegener, Harriet Waage.

perament; derav de mange fælles
eiendommeligheter ved hendes mennesker: den
svake livsfølelse, ensomhetskjenslen, den
manglende evne til at föle glæde av nogen
art: glæde i familieliv, ved venskap og
kameratskap, arbeidsglæde, kunstglæde,
elskovsglæde, moderglæde — for selv de to
sistnævnte følelser, som betones saa sterkt
i Sigrid Undsets bøker, fordunkles helt av
den smerte og bitterhet som ubønhørlig
følger i deres spor. Ogsaa mangelen av
religiøst instinkt er et træk som synes at
speile forfatterens egen tilstand i denne
periode. — Saa sterkt personlig er Sigrid
Undsets forhold til hendes mennesker, at
det er vanskelig for hende at faa dem paa
den tilstrækkelige distance. Hun tar aldrig
avstand fra dem i en befriende og rensende
satire; hun formaar heller ikke at løfte
dem op i humörets milde forklarende lys.
Baade spotten og smilet er hende fremmed;
alvor er et grundtræk i hendes væsen. Derav
den knugende haabløshet over hendes
skjæb-ner; derav ogsaa den omstændighet at
skjønt sikkert tusener har kjendt sig igjen
i hendes skikkelser, er der neppe mange
hun har kunnet hjælpe. For det urolige
hjertes nød har Undset næsten bare et
raad: den anvisning paa frivillig at forlate
livet som saa mange av hendes unge
kvinder følger.

Og læseren er git hendes genialitet i
vold. Han tvinges av intensiteten i hendes
indlevelse til at akceptere den verden hun
skildrer, uten indvendinger.

Hvem husker ikke indtrykket av »Den
lykkelige alder», for mange det første møte
med Sigrid Undsets gryende geni. Saa
slaaende ny forekom den virkelighet hun
her hadde opdaget, at man efter læsningen
ikke var ganske det samme menneske som
før. Og ute i gaten var man som i en ny
by. Bevisstheten om at disse mennesker
var der — disse bitre og tungsindige
skjæb-ner som vi ikke var blit opmerksomme
paa, disse ansigter som vi kjendte og dog
aldrig var kommet bakom — omskapte
byen og hverdagen. Læsere som først
senere har fundet vei til Sigrid Undset, har
ikke chance til at forstaa dette forbløffende
nye, saa flittig er hendes spor siden
traak-ket av andre.

Der har vi Bildit i »Et halvt dusin
lom-metørklær», denne patetiske lille figur, lys-

167

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0195.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free