- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofemte årgången. 1926 /
268

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Hjalmar Christensen. Av Charles Kent

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hjalmar Christensen

Av Charles Kent

}EKS OG FEMTI AAR
gammel er Hjalmar Christensen
gaaet bort. Ældre var han
altsaa ikke — —
Det sier man ogsaa om en avdød,
hvis Gjerning er gjort. Men Hjalmar
Christensens Gjerning var saa langt fra
gjort; det var bare det, at han saa
længe hadde staaet som en
Forgrunds-skikkelse i vort literære Liv, at vi, som
ikke var saa mange Aar yngre, uvilkaarlig
overdrev hans Anciennitet. Han var bare
tyve Aar gammel, da han utgav sin
første Roman; og da han i 1893 blev
ansat som Sceneinstruktør ved Christiania
Theater — en stilling han indehadde til
1898 — hadde han allerede utgit to
Romaner och fik samme og følgende
Aar to Skuespil opført. Desuten hadde
han utgit en Samling Essays. I denne
Bok »Unge Nordmænd» (1893) forsøkte
han at gi en Karakteristik av Nittiaarenes
aandelige Ansigt og en kritisk Vurdering
av de unge samtidige Nyromantikere og
»Dekadenter». Ogsaa hans egne, ikke
netop gode, skjønliterære Verker fra den
Tid var inspirert av den samme
Aands-strømning. Mystiker blev han ganske
vist aldrig; en dagklar Forstand bevarte
ham fra enhver Fristelse i den Retning.
Men »Dekadent» var han og vilde han
være. Hans Ideal som Kritiker — og det
var kritisk Virksomhet han fra nu og til
1909 viet omtrent alle sine Kræfter — var
det samme som den franske
»Dilettantismes»: da intet hadde absolut Værdi,
gjaldt det at forstaa og nyde enhver
Kulturform, enhver Livsanskuelse uten

at kjende Forpliktelse til at bekjende
nogen for egen Del.

Han drev samtidig omfattende, men
spredte Studier, foruten at han allerede
i 1892 hadde tat sin juridiske
Embedseksamen. Han utgav i 1895 en
Essaysamling »Nordiske Kunstnere», hvor han
bl. a. behandlet Ola Hansson. Denne
svenske Digter hadde han et Par Aar
tidligere introducert hos William Nygaard,
som tok ham paa sit Forlag i denne for
Hansson saa vanskelige Tid. I 1899
utgav han »Streiftog i Oplysningstiden»
og »Nikolai Wergeland» och konkurrerte
s. A. med Gerh. Gran om Professoratet
i Nordisk Literaturhistorie. I 1902
disputerte han for Doktorgraden paa
Grundlag av en Avhandling om Gustave
Flaubert, og i 1905 utgav han sit stort
anlagte, men lidt svakt gjennemførte
Verk »Det nittende Aarhundredes
Kulturkamp i Norge», hvor han skildrer
Embedsstandens Kulturindsats — med Anton
Martin Schweigaard som den beundrede
Midtpunktskikkelse.

Samme Aar hadde han utgit en liten
Novellesamling »I unge Aar», og i 1909
utkom hans merkelige Roman »Et liv».
I den redegjør han — med visse poetiske
Friheter hvad det yttre Livsløp angaar —
for sin egen Utvikling indtil de fyldte
firti Aar. Det er en Bok om Forfald og
Opløsning — en Dokument til Belysning
av Tidens Aandsliv som ikke kunde
være klarere. Den uindskrænkete
Individualisme og Relativisme faar sin Dom
gjennem Hovedpersonens Skjæbne. Hans
Heigaard formaar ikke at finde Veien

268

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 25 04:08:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1926/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free