Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - I Valdemar Atterdags fotspår på Gotland. Av Bengt Thordeman
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
I Valdemar Atterdags fotspår på Gotland
på denna avlägsna del av Gotland. Kan
detta ha något särskilt att betyda? I en
intresseväckande studie har professor
Nils Lithberg nyligen sökt besvara denna
fråga genom att hänvisa till den
betydande roll som det endast i dessa
trakter befintliga sandstensmaterialet ägde
för den gotländska konstindustrien under
äldre medeltiden. Särskilt den
gotländska dopfuntskonsten var under denna
epok av allra högsta kvalitet, och
gotländska dopfuntar exporterades i- stor
utsträckning runt hela Ostersjöbäckenet.
På grund av materialets bestämt
begränsade förekomst tänker sig Lithberg
denna äldre bildhuggarkonst knuten till
ett fåtal här nere på Sudret bofasta
konstnärssläkter eller konstnärskretsar,
som genom sin framgångsrika
verksamhet så småningom gjort
sandstensområdet till Gotlands kulturella huvudbygd.
Med att hit koncentrera sina förhärjande
plundringar riktade sålunda Valdemar
ett dråpslag mot Gotlands kulturella
stormaktsställning. Även om man mot
Foto Jör/.
Korset vid Korsgatan i Visby.
denna tankegång kan invända att den
gotländska dopfuntsindustrien redan
under loppet av 1200-talet övergått från
sandstensmaterialet till den överallt
förekommande kalkstenen, så är det likväl
Foto förf.
Den s. k. Va l d e m ar s b r ä s c h e n i Visby stadsmur.
Den redan på medeltiden äteruppförda bräschen utgöres av det tinnförsedda murpartiet till
vänster å bilden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>