Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Själskunskap. Några bokanmälningar. Av Emilia Fogelklou - Almquistforskning. Av Ragnar Sjöberg
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
de fasta ytorna av en staty, visar han oss
hur indisk livsstämning bryts i Buddhas
liv. Bland ett outtömligt material rör sig
författaren så ledigt som fisken i vattnet.
Och ändå verkar han icke alltigenom
övertygande. Kontrasten mellan Buddhas
efterglans på indisk himmel och den belärande
psykologen Gautama vill icke låta sig rätt
förklaras, änskönt författaren med kraft
hävdar, att den religion som utgick från Buddha
icke skapades av hans ord utan av hans
själ. Man ville tränga djupare in till
enheten (eller törhända in till dualismen?)
inom denne Gautama, som i det heliga
begrundandets och ensittandets land trots
allt höll sig gående bland människorna
livet igenom.
Det finns kanske ingen av Grønbechs
»illustrationer», med all deras myllrande
rikedom på konstnärligt belyst stoff, vilken
till den grad som Buddhaessayen väcker
den hunger till vidare fördjupning i ämnet,
som författaren i förordet sätter som
önskemål i fråga om sin verkan på läsaren.
För den som önskar få Religionspsykologi
i översiktlig framställning kan anbefallas
amerikanen Robert H. Thouless’ arbete
med detta namn. U. S. A. är ju ett
föregångsland på religionspsykologiens område;
William James’ inspirerande ande bildade
ej blott skola utan sporrade till vidare
arbete på ett enastående livaktigt sätt. I
religionspsykologiska arbeten av bredare typ
märker man eljest för det mesta, hur
vinden blåser över de studerade företeelserna
åt ena eller andra riktningen, allt eftersom
författaren i sitt innersta hjärta drives av
ett apologetiskt eller polemiskt syfte. Men
Thouless’ arbete har en i ordets bästa
mening vetenskaplig, det är sanningssökande
karaktär. Genom att ständigt låta
introspektion och beteende (behaviour) konfronteras
med varandra inbördes — ett
tillvägagångssätt som med fördel låter sig
användas i fråga om de bekännare, av vilka
både egna dokument och skilda samtidas
omdömen föreligga — nödgar Thouless
sin läsare till samma forskande inställning
som hans egen. Klart, koncist, väl avvägt
är hela detta arbete. Det har också blivit
särdeles väl översatt, ett faktum som icke
minst faller i ögonen på den som själv
brottats med svårigheten att till svenska
överflytta den vida rikare engelska
terminologien för psykologiska tillstånd och
företeelser.
Mot så höga vetenskapliga anspråk svarar
ej J. P. Bangs mera direkt apologetiskt
inriktade arbete De stora väckelserörelserna.
Men genom sin intressanta historik av de
amerikanska väckelserörelserna från
Jonathan Edwards till Billy Sunday fyller den
ett behov. Åt den från flere olika håll
studerade rörelsen i Wales i våra dagar
har författaren med rätta givit stort
utrymme.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>