- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
7

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Göteborgs Konstmuseum. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Göteborgs Konstmuseum

En av Düsseldorf-salar 7i a.

så harmonisk roll. skall det alltid behövas
en viss övervinnelse att skänka de nya
arrangemangen sitt gillande. Men rättvisan
kräver att jag erkänner det prof.
Romdahl lyckats bättre än hans föregångare
att ge samlingen dess relief. Speciellt är
detta fallet med det lilla i vitt hållna rum
där Larssons Triptyque är inrymd.
Larsson var den ende av kamraterna som ej
ville underteckna protesten mot
raserandet av det Fürstenbergska hemmet. Då
man aldrig kunde misstänka denne C. L.
för otacksamhet mot en man som varit
honom ett så gott stöd, måste orsaken ha
legat på annat håll. För min del fann jag
den däri att Triptyque i det gamla
hemmet måst placeras på sådant sätt att
verkets trenne delar ej föreföllo hänga
samman. När samlingen ordnades i gamla
museet under Carl Larssons medverkan,
fick Triptyque en fondplats, där dess
trenne delar kunde breda ut sig. Effekten
blev åtminstone i undertecknads omdöme
alltför fladdrande, orolig, »cliquetis». Även

på några andra punkter märktes tydliga
försämringar. Hasselbergs grupper
förlorade sin mäktighet, Rafael Collins stora
duk, inköpt att tapetsera en stor vägg
som en gobeläng, miste sitt raison d’étre,
o. s. v. — Dessa och andra olägenheter äro
nu undanröjda. Det lilla rum där
Triptyque klär tre väggar är särdeles graciöst.
Hasselbergska skulpturerna ha kommit till
sin rätt, m. m. Och dock frågar jag mig
varför, när man bygger ett nytt museum
och på förhand vet att Fürstenbergska
samlingen däri skall hel och obeskuren
inrymmas — varför lägger man inte planen
så att man fått precis samma rums
fördelning, då man ju i alla fall önskar att i
möjligaste mån erinra den nutida
besökaren om detta galleris ursprungliga
huvudintryck? Fastän väggytorna
tillsammantagna förefalla mig större, så tyckas
tavlorna ha det trängre. Det är visserligen
sant att några dukar, som förr voro
placerade i Fürstenbergska våningen, nu
inflyttats i galleriet, så t. ex. den vackra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free