- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
320

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - August Brunius. 1879—1926. Av C. J. Engström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

C. y. Engs tro m

ärlig konst. Där han inte fann denna hos
unga eller gamla, var han obeveklig.

Men August Brunius var icke bara
journalist utan också författare av
konstkritiska böcker som Färg och form och
Hus och hem. Här kunde han utveckla
sina tankar i en mer omfattande och
utförlig form, systematisera och
exemplifiera. Här var han tänkaren och
skildraren mer än propagandisten, fast det är
givet att tanken var lika stark i
artiklarna som i böckerna, om ock med
nödvändighet mindre utförligt motiverad.
August Brunius var alltid tänkare och
skrev alltid journalistiskt, d. v. s. lättläst,
både i tidningsspalten och boken.

Hans egentligaste område torde ha
varit teatern. Den mest förtätade kretsen i
hans intressens vida rymd torde ha legat
här, och det är naturligtvis ingen
tillfällighet att han på detta område blev icke
bara betraktaren utan också utövande
yrkesman, tekniker och inte bara teoretiker
eller propagandist, producerande konstnär
på samma gång som kritisk bedömare.
Här var hans auktoritet obestridd, hans
teaterrecensioner vägde tyngre än andra
hos folk av alla riktningar och åldrar,
blicken för scenbilden var mera
inträngande och sammanfattande än hos någon
annan, och han ägde en mästerlig förmåga
att i klara och osökta ord återge det som
var väsentligt i kvällens teaterintryck.

Som dramatiker skapade han ett halvt
dussin stycken, av vilka Nyckeln och
ringen, Dalin och drottningen, Messeniernas
fall blevo avgjorda framgångar. Det
första torde under den närmaste framtiden
komma att uppföras på en privatteater i
London. Den stora succén framför
andra var Nyckeln och ringen, som gick
över 90 gånger i Stockholm och dessutom
i Göteborg och över hela landsorten.
Stycket uppfördes i Oslo och Köpenhamn, dit
svenska pjäser så sällan ha tillräcklig
livskraft att bana sig väg. Inalles upplevde det

omkring 250 föreställningar. Dalin och
drottningen hade också en vacker
framgång, gick ett trettiotal gånger i sträck,
men måste nedläggas på grund av Gösta
Ekmans turnéspel och Svenska teaterns
strax därpå inträffade brand. Med detta
stycke kände sig författaren fullt
hemma på scenen, vars resurser han
hädanefter behärskade. Det första han fick
uppfört var Furstens återkomst, som
anknyter till Goethes historia i Weimar. Det
mottogs med erkännande och
spelades ett antal gånger, men blev ingen
kassapjäs. Den gröna flickan borde ha rönt
ett bättre öde än de tre föreställningar
som kommo den till del mellan jul och
nyår. Den humoristiska andra akten med sin
tacksamma »bårlärka», åt vars liv på
scenen man på förhand kunde glädja sig,
och som ensam för sig kunnat bära upp
stycket, lär ha fått ett sådant
framförande, att den blev totalt verkningslös.
Motgången mer än uppvägdes sedermera med
segrarna som inhöstades med Dalin och
Messenierna. Budskapet om det starka
och lovande bifall, varmed det
sistnämnda skådespelet mottagits vid premiären,
var författarens sista teaterupplevelse. Ett
par veckor senare var han död.

Just som han arbetat sig in i teatern,
mognat och orienterat sig i dess vanskliga
konst, och man kunde vänta sig en
ytterligare fördjupad och konsekvent alstring
på detta vanlottade område i vår
vitterhet, just då gick han bort. Den
koncentration han behövde hade han troligen
funnit här. Ett nytt stycke, Dårskapens
komedi, låg redan färdigt, innan Dalin
uppfördes vintern 1925, var sålt till
direktör Ranft och kollationerat för
uppförande. För en senare version har författaren
själv utarbetat ändringar att införas på
ställen som han själv angivit. Man ser hur hans
dramatiska produktion äntligen kommit i
full fart, och troligen skulle den skjutit åt
sidan en hel del intressen, som han eljest

320

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free