- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
322

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Karl Larsen. Af Jörgen Bukdahl

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jörgen B tc k d a h /

lige og Trangen til at begribe det udenfor
os, som kan stille vort eget i Belysning.» Det
er hans Realismes korteste Definition.
Aanden efter 1864 blev i ham en Drift til
Erkendelse : »Forstand, ikke Følelse var mit
Løsen, og dette har jeg fulgt — hvad der, straks
bemærket, indbefatter, at man ogsaa kan og
bør forstaa, ikke blot Fornuft, men ogsaa
Følelse.»

— Som Aanden fra 1848 havde et
Janus-Ansigt, medførte baade en praktisk
Hverdags-tilstrækkelighed opkvikket med billig
Begejstring og en kritisk-spekulativ Prøvelse af
de romantiske Ideer, der førte op til 1848 —
saaledes har Aanden efter 1864 ogsaa sit
Dobbeltansigt, et Selvopgivelsens Mismod, en
bedøvet Slaaen sig til Ro med det uundgaaelige,
navnlig efter 1870, men den ejer ogsaa en
kritisk, erkendende Prøvelse af
Forudsætningerne for 1864, af den nye Virkeligheds Vilkaar,
Nederlaget bragte os op i: Karl Larsen,
Henrik Pontoppidan, Jakob Knudsen. Denne
nøgterne Virkelighedserkendelse er Karl Larsens
nationale Moral. Ogsaa han ejer et Tvesyn,
der er noget mere end en artistisk Æstetik,
et Tvesind, der er hans Arv fra 1864, men
han har arbejdet det ind i en klassisk Form,
det spiller ikke i Psykologien, men det er som
en Atmosfære i Bøgerne, en Forstaaelse i
Kraft af noget mere end Forstanden, Livet
bag Tilbageholdenheden, Aarsag til de
skiftende Lysvirkninger over Scener og
Inte-rieurer, fra Vemod, Skæmt og Lune til
Spodskhed og den egne Karl Larsenske
Pathos: Det er samme Månd, der har
skrevet »Doktor lx» og »Dødens Besøg». Og som
en Arv fra 60erne ligger der ogsaa en
Dialektiker gemt i ham. Gennem Analyserne i
»Doktor lx» gør han sig sin Styrkes
Svaghed ganske klart bevidst. Han ved ganske
nøjagtigt, hvad han kan, og det gør han. Man
har ikke set Karl Larsen forløfte sig. Han
springer ikke i Blinde. Han maaler
Afstanden, og naar han ved med sig selv, at han
kan komme over, saa sætter han fra. Man
har derfor ikke set ham ude at svømme, og
de bekendte 70,000 Favne Vand undgaar han,
men følger med levende psykologisk
Nyfigenhed de Fantaster, der vil prøve at gaa paa
Vandet. Han er Polemiker; foruden at skæve
efter Resultatet har han en egen Nydelse i
selve Gerningen: dette at være i Funktion.
Hans Ironi er af en særlig Art, den er mere
bundet i Tonefaldet og Situationen end i
Replikken, den er ofte umærkelig, gaar som

en egen Livsironi i Grundstemningen, muret
ned i Jorden som en Sokkel, hvorpaa han
bygger. Han lader sig ikke overrumple af sin
egen Begejstring eller Indignation, han leder
den ind i sin Forstands blanke Maskineri
som Damp og Drivkraft. Han ved altfor vei,
at den Damp, man kan se, er bare Spildedamp.

Han optræder som Forfatter da han er 30
Aar. Han blev Student i 1877. Saa han har
gjort Gennembruddet med, vaagen,
erkendende, overvejende, lagrende i sin aldrig
svigtende Hukommelse alle Tidsrummets
Stemninger og Indtryk, litterære, sociale,
nationale — inden han i 1889 debuterer med de to
dramatiske Arbejder: »Kvinder» — »Ære».
Det første er et københavnsk Hverdagsbillede,
ført i Pennen med en viss agtpaagiven
Klogskab. En Studie af et forlystelsessygt
Borgerskab, de Gamles Holdningsløshed, de
Unges frase-højstemte Revolutionslyst. Det
andet Skuespil »Ære» et Nutidsbillede fra
Tyskland. Det er et Resultat af flere
Ungdomsrejser til den preussiske Militærstat, hvor
han har haft baade Øjne og Øren godt med
sig for at komme paa Spor efter, hvad der
gjorde Tyskland til Danmarks, Østrigs og
Frankrigs Overvinder. »Ære» blev da en
Studie i Pligtopfyldelsens og
Selvfornægtelsens Psykologi, tysk Militæraand set mod et
alment Perspektiv, hvordan den fra Standen
siver ud i Folket, indblæser det Tjenersindet.

Med denne Debut havde han hejst sit Flag.
Denne Modstilling af tysk Militæraand efter
1870 og Aanden efter 1864 spejlet i sin
opløsende Virksomhed i københavnsk Bourgeoisi
(som Bang gjorde det i »Stuk») var ikke en
virkningsfuld æstetisk Antitese eller et
dristigt overraskende Eksperiment, men en
Virkelighedens Livsmodsætning, som denne
Offi-cerssøn uddrog som Lære af Nederlaget, et
Led i den bitre men sunde og hærdende
Indvielse i Hverdagens sande Forhold mellem
Følelse og Forstand, Maal og Vilje, Haab
og Erkendelse, der blev Karl Larsens
realistiske Program.

Efter denne Bog, der er Forfatterskabets
Prolog, kan det inddeles i 5 Dele:
Psykologiske Nutidsromaner. Rejseindtryk. Studier
over folkelige Typer. Udgiverarbejder
(Krigs-breve, Udvandrerbreve), Polemisk
Krigslitteratur. Forfatterskabets Epilog er »Dødens
Besøg».

Det er »Doktor lx», der indleder de
psykologiske Nutidsromaner. Det er en
Selvransagelse, der skildrer Artistens Psykologi med

322

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free