- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioförsta årgången. 1932 /
358

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Lyx och komfort. En kulturhistorisk vändpunkt. Av Otto Sylwan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Otto

Rokokofåt’ö t j.

Nordiska Museet.

På museerna kan vi följa möblernas
historia, det inte minst märkliga kapitlet
av den stora omvälvningen, där denna ju
blir särskilt påtaglig. Hela inredningar
från både de förnämas slott och borgarnas
hus belysa den nya karaktären i bostäderna.

Vad som sker är först och främst att
bohaget blir verkliga möbler, mobilia,
rörliga ting. I stället för den tunga kistan
och det kolossala skåpet komma nätta
byråer och sekretärer. Den fasta bänken med
sina lösa dynor och täcken frigöres från
väggen och får fast stoppning, soffan är
uppfunnen. Inte minst lönar det sig att
följa huru stolen utvecklas. Den var
urgammal, men hade förekommit blott i
enstaka exemplar; på 1600-talet
mångfaldigas den, uppträder t. o. m. i dussinvis, och
får efterhand en ny karaktär. Den
karolinska stolen med sin höga sits och sin
höga rygg, med sin bredd och sina arrn-

1’Iwan

stöd är ett föremål för sig, mycket
imponerande, som man kliver upp på. Och väl
uppkommen måste man inta en värdig
hållning. Jämför nu 1700-talets stolar: de
äro smärre, helt nätta, man sjunker ledigt
ned på dem. Placerad på en 1600-talets
karmstol känner man sig uppfordrad att
hålla en oration. I en 1700-talets fåtölj
kåserar man helt obesvärat; och den låter
flytta sig, om samtalets gång så skulle
fordra.

Jämte de små stolarna och sofforna för
salongen, för umgänget, skapades en annan
typ för det enskilda kabinettet, den stora
helt stoppade fåtöljen, bergèren, i vilken
man slår sig till ro med en bok. Den har
också fått namn efter tidevarvets genius, efter
Voltaire. Från den stammar våra dagars
klubbstol, där vi vräka oss även i sällskap.

Det är en förändring i stil som inträtt,
barocken har gått över i rokoko. Men
bakom det estetiska skiftet går ett skifte i
själva livet som präglar möblerna.
Barockens karaktär var svällande kraft och
prakt, rokokons är bekvämlighet och
elegans. En barockstol, ett skåp kan vi till
äventyrs sätta in i ett nutida rum, men
de te sig som främlingar; med rokokons
möbler fylla vi våra våningar och få dem
trevliga. Barocken var anlagd på
representation, det var slottens och de förnämas
tid, den höga börden med sina traditioner
och företräden och förpliktelser fick sitt
uttryck i magnifik yppighet och
imponerande lyx. Det var allongeperukens tid.

Lyx har det funnits i alla tider och inte
minst i de primitiva, barbariska.
Hövdingen borde uppträda med en ståt som
vittnade om hans makt och höghet. Så ock
härskaren i senare tid, feodalherren jämväl,
de skulle »representera», uti det yttre
betyga sin höga plats i samhället.

Köpmän kunde förvärva furstlig
rikedom och utveckla lyx de också, men det
sågs med ovilja. Det var ett brott mot
gudomlig och mänsklig ordning om de ut-

353

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:03:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1932/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free