- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
41

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Bellmans dramatiska arbeten. Av Arvid Stålhane

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bellmans dramatiska arbeten

F iskarstugan. Akvarell av Elias Martin.
Kungl. Biblioteket.

spektaklen Clewberg i en teaterrapport bl. a.
underrättar Gustav III, som befann sig
vid armén i Finland, att Bellmans Den
ärorika dagen blivit refuserad, blir hans
omdöme om pjäsen samtidigt en mycket hård
dom över Bellman som dramatiker.
»Divertissementet», skriver han, »endast tjänar
att bevisa denna kvicka författares
oskicke-lighet för teatern.» Clewberg har icke stått
ensam om denna uppfattning, men
omdömena ha växlat. Ur vissa synpunkter har
Clewberg naturligtvis rätt, men samtidigt
kan icke förnekas, att några av Bellmans
småstycken, även med sina fel, faktiskt
höra till epokens allra främsta i sitt slag.
Skalden har säkert icke heller annat än
möjligen med Mantalsskrivningen
eftersträvat den dramatiska lagern. Bellman är
ju mästare i den korta visan, hans längre
poem bli däremot gärna oformliga. Icke

heller har han gett sig tid att
genomkom-ponera sina dramatiska tillfällighetsstycken.
De sakna därför en mer utvecklad
handling. Man kan ej heller begära någon
djupare karaktärsskildring i dessa lätt givna
situationsstycken. Men de ha andra
förtjänster. De ha livets egen rytm, dessa
älskvärda tavlor ur Bellmans samtid. Den
talade dialogen är sällsynt naturlig, även
som versifierad, och då Bellman härmar
folkspråket, tror man på det. Det blir ej
bondkomik. Själv var Bellman en
utomordentlig skådespelare, det är till fullo
omvittnat, och i mästerverket Fredmans
Epistlar är formen ju nära att sprängas av
dramatiskt stoff med snabbt växlande
scenerier. Epistlarna få ju också ofta
monologeller dialogform. Samma skapande förmåga
att åskådliggöra och återge präglar även,
naturligt nog, Bellmans dramatiska arbe-

41

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 8 14:59:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free