- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjätte årgången. 1937 /
198

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Filmens löften. Av Artur Lundkvist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Filmens löften

Av Artur Lundkvist

’ Ji AN GLÖMMER LÄTT de
många löften filmen under sin korta existens
infriat, för att tänka på de löften den svikit.
Det är sant att den alltför ofta inte annat
är än en bastard mellan följetong och teater,
att den övervägande ger en falsk eller
likgiltig framställning av livet och att även
de bästa filmerna endast ställvis kan kallas
konst. Men man får heller inte förbise att
det är en ung och livskraftig uttrycksform,
som ständigt förändras, som redan givit
mycket av särpräglad tidsupplevelse,
svår-definierbar stimulans, flyktig skönhet, och
som utan tvivel alltjämt äger vida
marginaler av oprövade möjligheter.

Det skulle bestämt också vara felaktigt
att vänta sig konstnärlig fulländning av
filmen, färdiga och oantastliga konstverk.
Genom hela sin art tillhör filmen nuet, det
förbiströmmande livet, och dess största
förtjänst består i dess förmåga av omedelbar
livsspegling och intensivt levande rytm.
Som konstform utgör den ett slags
gränsfall, ett ofrånkomligt balanserande mellan
mekanik och liv, mellan reportage och
konstskapelse, mellan realism och
abstraktion, och de bästa filmerna är inte de
artistiskt renodlade utan de som genom att
bevara denna särskilda balans äger den
största vitaliteten. Filmen bör därigenom
avsevärt kunna bidraga till den
fortskridande revideringen av själva begreppet
konst, övergivandet av den absoluta
fulländningens ideal, som kommit att te sig allt
mera sterilt och livsfrämmande.

En film är en kort och drömlik upplevelse,
en tillfällig stimulans, en påverkan av blod
och nerver snarare än av medvetande och
tanke; när man lämnar en biograf är man

i allmänhet mindre upptagen av filmens
dramatiska innehåll än smittad av dess
egenartade rytm. En film lever och dör i
de flesta fall med årstiden och lämnar plats
för nya filmer; dess bilder, scener,
tilldragelser försvinner som rök i luften och
dröjer blott i otydliga, undanglidande
fragment i ens minne. Filmen efterlämnar inga
ruiner; den vägrar att bli kultur i denna
tvivelaktiga bemärkelse. Filmen verkar
som en eggelse, ett hägrande löfte; det är
som om den genom själva sin ofullgångna
prägel beständigt nyskapade illusionen
omkring sig.

Endast den breda floden av
genomsnittsfilmer har oemotståndligt strömmat vidare,
under det alla försök att skapa en mera
absolut och fixerad filmkonst har gått om
intet. Alla som ansträngt sig att dra upp
ideala riktlinjer för filmen har blivit gäckade,
och de mest lovande epokerna i filmens
historia har ebbat ut i ofruktbara försök att
påtvinga filmen en form, som tycks ha varit
dess innersta väsen främmande. Sålunda
gick den lovprisade svenska stumfilmen
om intet, säkerligen inte endast därför att
den efter kriget hade att möta en hårdare
konkurrens, utan också därför att den
saknade inneboende vitalitet och kontakt
med den direkta verkligheten: det var en
överförd konst, ett eko av den
romantiskheroiska nittiotalslitteraturen, högtravande
teater inramad i fotograferad naturskönhet;
den hade inte egna rötter, levde inte
självständigt i sin egenskap av film och därför
kunde dess blomstring inte bli
långvarig.

Något liknande upprepade sig på andra
håll. Den tyska efterkrigsfilmen nådde

198

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed May 8 14:59:34 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1937/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free