- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtiosjunde årgången. 1938 /
635

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Hur såg Livia, Augustus’ gemål, ut? Ett bidrag till tvåtusenårsminnet. Av Ivar Hjertén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hur såg Liv i a, Augustus’ gemål, ut?

vittnande om skarp iakttagelse, samma
stora kloka ögon med en aning
framskjutande, men samtidigt tillplattade glober,
samma aristokratiska, svagt böjda näsa,
samma lilla, fint tecknade, beslutsamma
mun med smal överläpp och kort men
något för stark underläpp mellan —
särskilt hos modern — något för kraftiga
kindben och slutligen samma starka,
kraftigt modellerade, karaktärsfasta haka. En
aning kluven är den också hos båda. Det
påstås betyda frikostighet och träffar in
i båda fallen.

Skulle efter en dylik ingående mönstring
ännu något tvivel om Neapelbystens
identitet stå kvar, så försvinner detta säkert
vid en jämförelse mellan denna och det
intressanta Liviaporträttet i Ny
Carlsbergs Glyptotek nr 615, vilket står den nära
ur flera synpunkter. Detta porträtt är
funnet i Fajum tillsammans med en
Augus-tusbyst och en Tiberiusbyst och redan på
denna grund, då Augustusdottern Julia ej
synes kunna ifrågakomma, med säkerhet
att anse som en bild av Livia. Enligt
West företer det »alla Livias
karakteristiska drag». Det framvisar samma stolta
pann- och näslinjer som Neapelbysten, med
den sistnämnda i båda fallen utlöpande i
en något för lång och något för grov,
oplastisk »tipp», samma smala överläpp
och fina, beslutsamma små veck i
mungiporna mellan kraftiga kinder med fast
ossatur — på Köpenhamnsbysten en aning
magrare, mindre bindvävsrika, på grund av
att modellen har några år mera på nacken —
och samma starka hakparti. Frisyren är
däremot helt olika. Under det att
Neapelbysten bär håret »behandlat enligt schemat
för en grekisk idealgestalt från
senhellenis-tisk tid» (West), — kanske är denna bild
apoteoserande eller kanske Livia är
framställd under någon prästerlig förrättning,
varpå även astragalosbindan skulle kunna
tyda —- är Köpenhamnsbysten friserad
just så som Roms store modekåsör på vers,

Livia.

Ny Carlsbergs Glyptotek, Köpenhamn.
(Nr 615.)

Ovidius, i följande distikon rekommenderar
för damer med fyllig ansiktsoval:

Men är ditt ansikte runt, bör en liten valk
utav håret

kröna din pannas valv, öronen fria stå fram.

Vi skola strax se, att Livia med ett av åren
förändrat utseende anlade en annan frisyr.

Vid vilken ålder skola vi tänka oss
Livia framställd i dessa två bilder? Enligt
Fredrik Poulsen »närmar hon sig
femtitalet» på Köpenhamnsbysten. Jag har svårt
att följa den illustre museidirektören på
denna punkt. Ett decennium får nog
prutas av i fråga om Köpenhamnsbysten
och i fråga om Neapelbysten ytterligare
ett eller åtminstone ett halvt. Frisyren,
som så ofta ger utslag i fråga om dateringen,
ger den här gången ingen fullt säker
hållpunkt: Neapelbystens frisyr är antagligen
hieratisk, Köpenhamnsbystens är nästan
identisk med den, som Octavia bär på den

635

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1938/0699.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free