- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
413

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Hallands kulturella förutsättningar. Av Albert Sandklef

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Hallands kulturella förutsättningar

Del av bonad, målad av Carl Reinic Rosenberg, Träslöv, f. 1794, d. 1886. Bonaden
föreställer Josefs bröder, som ödmjukt falla på sina knän inför sin med krona och spira
prydde broder. Rosenberg skar sina figurer i trä och fyllde sedan i färg. Den påtagliga
likheten mellan Josefs bröder är sålunda förklarlig.
Äg. Varb. Mus., ]varberg.

i Halmstad, lämna intet övrigt att önska
ifråga om strama linjer och enkel värdighet.
I rådhusets inre utsmyckning har därjämte
en högklassig konst kommit till utförande
i föredömlig utsträckning. I det
sammanhanget får man kanske nämna huru
Laholms borgmästare medelst uppförande av
egenhändigt författade krönikespel skaffat
medel till det lilla men vackra rådhusets
förskönande med moderna konstverk av
hög valör.

Museet i Halmstad äger en väldig
samling, flera hundra, målade allmogebonader
från södra Sverige, huvudsakligen Småland
och Halland. I en underbar
1700-tals-byggnad i Varberg förvarar kapten Nils
Strömbom Sveriges största privatsamling
av liknande bonader. Dessa målningar äro
goda prov på en sällsam folkkonst, utövad
av ett litet fåtal konstnärligt begåvade
bönder som nödvändig binäring för att hålla
svälten från dörren. De blevo bondstugans
främsta julsmycken, dessa målningar, och
de kallades därför ofta julbonader eller
julark. De hängdes upp till jul och togos
ner efter Knut, då de rullades samman och
lades i kistor att vila till nästa julhögtid.
Motiven voro vanligen hämtade ur bibeln,
och det allra vanligaste var liknelsen om

de fem visa och de fem fåvitska jungfrurna.
Jag tror inte att tankegången i denna
liknelse om jungfrurna med och utan olja på
lamporna har utövat så stor lockelse på
bonadsmålarnas fantasi, men det blev en
vacker rad av fem sköna jungfrur på var
sin sida om den trumpetande ängeln. Näst
detta kommer motivet med heliga tre
konungar, vanligen framställt i två scener:
ett bildfält där man ser de tre kungarna
komma till häst, och ett där man ser dem
avsuttna, frambärande sitt aurum, thus et
myrrham till den nyfödde, som brukar sitta
i Marias knä, medan Josef, litet förlägen
håller sig i bakgrunden.

Den främste konstnären bland alla
Sydsveriges allmogemålare var Johannes
Nilsson i Gyltige i Breareds socken. Mot slutet
av sin levnad började han lida av religiöst
grubbel, och samtidigt gled motivkretsen
hän emot de yttersta tingen. Han målade
nu gärna den yttersta domen, himlen,
helvetet och motiv med texter som antyda de
yttersta dagarna. En målning i Halmstad
bär texten: »Och himlens stjärnor skola
nederfalla». Men stjärnorna ha, mirabile
dictu, mera kommit att likna nordstjärnor
och vasatrissor än nattens himlaljus, som
målaren dock tör ha varit mer förtrogen

413

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free