- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
440

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Överdimensionerad kretsteater. Återblick på fem år med Malmö Stadsteater. Av Erwin Leiser

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erwin Lei s er

Scenbild ur baletten »Kolingen».
Malmö Stadsteater.

på två premiärer, Hoffmanns äventyr, en
lysande föreställning där Poul Kanneworff
svarade för regi och scenbild, med Olav
Gerthel, Bernhard Sönnerstedt, Harriet Selin,
Ethel Mårtensson och Folke Cembraeus, och
en balettafton, Sylfiderna, de polovetsiska
danserna och Kruuses egen balettpantomim
Kolingen. Denna balett är en fascinerande
skapelse, bräddfull av sceniskt liv och äkta
humor. Den visar Kolingen på den förnäma
världens promenadplats, i sin lägenhet där
han med sin svärmor och Bobbans broder
utför groteska dansnummer, på restaurangen
Sprutmojet och slutligen på en gata där han
hyllas av sina vänner, ett gäng brokiga
trashankar ur Tolvskillingsoperans värld, som
även Stig Rybrants musik associerar till.
Kanske hade man önskat sig en mera
Eng-strömsk omgivning till kolingen, men Härje
Ekmans gatubild med de ändlösa raderna av
dinglande gatlyktor och med en monokelprydd
grinande måne på natthimlen var en fullträff,
och Kruuses tolkning av titelpartiet suverän.
Den baletten hör hemma på Operan.
Balettprogrammet följdes av en schablonmässig
operettföreställning, Fågelhandlaren, som
dock vid 24 framföranden kom upp i ett
medeltal av i 282 besökare per afton, och den
i maj var det premiär på Jules Romains’
Doktor Knock, som inte förmådde fylla vare
sig seen eller salong. José Greco-balettens
glansfulla gästspel avslutade säsongen.

På den lilla intima teatern har man från
början kunnat experimentera fritt och därför
genomgående hållit en hög konstnärlig
standard. Invigningsprogrammet var Mobergs
pjäs Mans kvinna, och under första spelåret
gavs bl. a. en ypperlig
Strindbergsföreställning (Paria, Leka med elden). Dessutom
regisserade Knut Hergel Paul Greens nyligen
i Stockholm framförda pjäs Markens gud med
Anders Ek och Gaby Stenberg i huvudrollerna
och svarade även för en briljant
Pygmalion-föreställning med Viveca Linder och Folke
Hamrin. Karin Ekelund gästspelade i Devals
Uppdrag av vikt. Från spelåret 1945—1946
minns man framför allt den svenska
urpremiären på Turgenjevs En månad på landet,
med Birgit Tengroth, Anders Ek och Curt
Masreliez i Sam Besekows regi. John Price
satte upp Sartres Slutna dörrar och inspirerade
Georg Årlin, Gun Robertson och Gaby
Stenberg till överdådiga rolltolkningar. Tyvärr
gavs den laddade enaktaren tillsammans med
Moliéres fars Brudgum mot sin vilja.
Säsongen avslutades med Blodsbröllop i Sam
Besekows iscensättning. Egendomligt nog gick
säsongens Strindbergsprogram, en utmärkt
föreställning med Pelikanen, endast 20 gånger
med en besöksfrekvens av 37,3 procent och
ett medeltal av 76 per föreställning. En månad
på landet gavs däremot 44 gånger och kom
upp i en besöksfrekvens av 78,4 procent
(medeltal per föreställning: 160). Spelåret 1946—

440

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0486.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free