- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioåttonde årgången. 1949 /
506

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Norsk teater sesongen 1948—1949. Av Niels Chr. Brøgger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Niels Chr. Brøgger

Sonja Wigert og Lillebil Ibsen i
»Miss Plinckbys kabah.

Det Nye teater.

polygon-aktige og halsbrekkende Abellske
re-plikkene på fuldendt vis. Hun hadde ypperlig
støtte i Thorleif Reiss som Herbert og i Sonja
Wigert som den nøkterne Constanse. Ellen
Isefiær hadde regissert med nervedirrende
artisteri, og forestillingen var nok Det Nye
teaters største kunstneriske seier i den
for-løpne sesong.

Efter nogen små dramatiske tilløp efter
fri-gjøringen, er Centralteatret idag »blott til
lyst», det vil si, et rendyrket komedie-,
lyst-spill- og operette-teater. »Den glade enke»,
med Wenche Foss og Poul Reichard blev ifjor
en sagnaktig suksess, med over to hundre
opførelser, og siden den tid har teatret blandt
annet spilt et sensasjonsskuespill av Victor
Borg om ungdommens kjønnsliv idag, »Det
blir mellem oss», som er blottet for
kunstnerisk verdi, men komponert med adskillig
teknisk dyktighet, — og Norman Krasnas »Kjære
Ruth», som blev en inntagende
lystspill-fore-stilling. Som sommer-operette iår har teatret
tatt op den kjente engelske musical comedy,
»Me and my girl», som på norsk har fått titelen
»Lorden fra Lambeth».

Efter krigen fikk Oslo et avantgarde-teater,
skapt av teaterbegeistrede unge mennesker
med talent og pågangslyst, som gikk inn for

Stanislawskis sceniske teorier og »system».
Det fikk navnet Studioteatret, og det har i
fire år betydd et bemerkelsesverdig modent,
friskt og dristig innslag i norsk teaterliv. Det
har gitt oss en rekke vesentlige forestillinger,
og utdannet en ypperlig skare av unge
ufer-dige talenter til skolerte skuespillere. De beste
av disse skuespillere burde imidlertid
sukse-sivt forlatt teatret, og dermed gitt rum for
nye og friske talenters vekst, mens de selv
sluttet sig til ensemblene ved våre
»professjo-nelle» scener. Istedenfor er skuespillerne blitt
på Studioteatret, hvilket har ført til en slags
innavl, — i kunstnerisk henseende. Derfor
hørte siste sesong ikke til Studioteatrets
ster-keste, selv om det bød på interessante ting
som Andersons »Vintersolhverv» (Winterset),
Anouilhs »Reisende uten bagasje», Wolfgang
Borcherts »Utenfor døren» og til slutt
Andersons festlige, muntert parodiske »Manhattan».
Nu er imidlertid en av teatrets gode
skuespillere, Jens Bolling, blitt sjef for Rogaland
teater, og en av de bærende kvinnelige
krefter, den talentfulde Liv Strømsted, går til
Nationaltheatret fra neste sesong. Teatrets
drivende kraft i flere år, lyrikeren Claes Gill,
har også forlatt det. En grunnstamme av
gode krefter blir imidlertid igjen, og teatret
vil nu forhåbentlig få det tilskudd av
uprø-vete unge krefter som kan sikre en stadig
scenisk fornyelse og vekst, og forhindre
stag-nasjon. En årviss og sesongmessig fruktbar
personal-forandring bør være et kunstnerisk
aksiom for et Studioteater.

— Likesom Stockholm og København har
også Oslo sine faste revyscener, men de
interesserer ikke i denne forbindelse. Og likesom
Gøteborg og Malmø har fuldverdige
dramatiske scener, slik har også Bergen og
Trondheim tradisjonsrike scener, men de har ennu
ikke forvunnet krigens sår, som følge av en
vanskelig økonomi og et utilstrekkelig
personale. Imidlertid går det raskt fremover i begge
byer, under ledelse av initiativrike yngre
sje-fer. I Bergen virket først Stein Bugge, og siden
— og idag —• Georg Løkkeberg. I Trondheim
virket først Georg Løkkeberg, og siden —- og
idag -—- Alfred Maurstad. Lederne har hatt
heldet med sig, når det gjelder å skape
interesse for teatret, og tillit til det. — I Stavanger
blev for to år siden også startet et nytt teater,
under ledelse av Øystein Børke, og med støtte
fra kommunen. Det blev kaldt Rogaland
teater, akkurat som teatret i Trondheim heter
Trøndelag teater, for med rette å betone at

506

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1949/0556.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free