- Project Runeberg -  Ord och Bild / Sextionde årgången. 1951 /
7

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Oslo Rådhus. Av Alf Liedholm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Oslo Rådhus

Detalj av okkupasjonsfrisen av Alf Rolfsen.

1800-talsgalleri med glastak i vilket man
befinner sig både inne och ute. Och den
är inte nog stram, nog högtidlig för att
helt tala med egen röst. Det är i hög grad
Sørensen som genom sin utpräglat
symboliska skapelse — den nynorska barocken
röjer sig även i freskomålarnas omhuldade
och invecklade symbolik — det är denne
store konstnär som fångar in och håller
samman hallens övriga dekorativa motiv.
Den andliga spänningen i Sørensens
komposition, utförd som oljemålning på
träpan-nåer, är så stark att hallens väldighet och
dess arkitektoniska språk blir sekundära i
förhållande till målningen. Dess lätt
by-zantinska form och dess höga, mättade
kolorit med ett sjungande blått innebär
en sådan omedelbar fröj d för ögat att det är
tämligen likgiltigt om man lyckas uppfatta
alla symbolerna. Det är heller inte så viktigt,
ty symboler som inte är mycket lättfattliga
åldras med tiden och dör, när en annan

föreställningsvärld efterträder den som de
är uttryck för. Något av konstverket dör
måhända med symbolerna, men har
konstverket mycket hög kvalitet — man kan
tänka på Rafaels Disputå — så lever det av
egen kraft vidare förutan det litterära
innehållet.

Att ställa ett horoskop för Alf Rolfsens
stora muralmålning på väggen mitt emot
Sørensens synes vanskligare. Den lider
bland annat av felet att inte vara
sammanhållen som komposition. Den äger sköna
detaljer men också diskutabla. Den i
livstiden obstinate Björnstierne Björnson
förefaller missnöjd med placeringen på sin
sockel och är farligt nära att ramla in i
bankettsalens förrum. Det är emellertid inte
bara i denna stora fresk som Rolfsen visar
en säregen känsla för rummets arkitektur.
Över långväggarna har han spritt ett lustigt
varierat triangelmönster med barockartade
skeneffekter vilka går ut på att genom en

7

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:12:53 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1951/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free