Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tre danske kunstnere. Erik Hoppe — Niels Lergaard — Jens Søndergaard. Af Daniel Hvidt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Tre danske kunstnere
Niels Lergaard: Huset ved havet.
naturens farve, svarer han, det er rigtigt
nok, men farverne passede sammen, og saa
kunde han ikke komme længere uden at
slaa alt i stykker. Naar han faar fat i en
klang, der virkelig giver noget, maa han
holde op. »Det er ogsaa forbandet», slutter
han.
Hvilken voldsom følelse der ligger bag
hans kunst, ser man i tegningerne af
moderen. Det er, som rummet om den gamle
kvinde er fyldt af skrig. Landskaberne
bygger i virkeligheden paa en ligesaa stærk
eruption, men maaske er det skrig, der
fylder dem, ikke alene udsprunget af
medfølelse — eller medleven med naturen,
men ogsaa af kunstnerens fortvivlede kamp
for at udtrykke sig og skaffe sig luft.
Hoppes kunst er ikke en kunst kvalt af
akademisk skoling. Den er levende udtryk
for et menneske med stærke sanser. Han
taler selv om, at han ønsker at skabe et
stof som den fineste, gennemsigtige hud.
Farven maa ikke være for tung, heller ikke
for let eller tør. »Oliefarvestoffet maa ikke
kvæle naturen». Men paa samme tid er han
optaget af det rent illustrerende. Han
ønsker at give et alment udtryk for
menneskers liv i parken — børnenes, de gamles
og navnlig ungdommens erotikbeherskede
liv. Han fortæller, det var voldsomme,
undertrykte pubertetsfølelser, der som ung
fik ham til at male i Søndermarken, hvor
han kunde vandre rastløs rundt i timevis,
fordi han følte atmosfæren ladet med erotik.
»Der lugtede af piger overalt — den brændte
lugt af piger.» Det ligger nær at tænke sig
Hoppe som en romantisk faun ■—■ en
Søndermarkens Pan.
Lergaards billeder var, som ofte før, de
arbejder, der virkede stærkest paa
»Grøn-ningen»s udstilling i aar, men samtidig
56.5
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>