- Project Runeberg -  Papperslyktan / År 1859 /
300

(1858-1861)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

300

sin största höjd. De krigande
folkstammarne hade redan trott, att han blifvit
begrafven under sitt fästes ruiner, och
plötsligt visar ban sig midtibland dem, liksom
uppväckt ifrån de döda! Nu var hans
gudomliga sändning icke mer att betvifla,
och en seger hade knappast kunnat mera
höja hans anseende, än detta hans
hjelte-modiga nederlag.

När furst Woronzoff emottog
öfverbefälet i Kaukasus (1844), var Schamyl långt
ifrån att mera vara den obetydlige höfding
som ban var, då han först efterträdde
Ham-sad Bey. Hans makt var nu ofantlig.
Ava-rerne, Kisterue, Kumückerne och ännu flera
andra folkstammar hade blifvit
öfverväldi-gade af profetens hänförande vältalighet och
glömde bort sitt gamla inbördes groll, för att
förena sig med Lesghierne och
Tscbetschen-zerne. Ursprungligen herre öfver ett
jemförelsevis litet antal’ stammar, var ban nu
herrskare öfver ett belt folk. Det är klart,
att det fordrades de starkaste ansträngningar
af ett öfvadt politiskt snille för att
åstadkomma sådana resultater.

Men Schamyl är icke heller endast en
tapper krigare, utan äfven en vis
lagstiftare, och ban måste vara det, för att skapa
och organisera en nation, ty det gällde
här att underkasta sig stamfurstarne, att
midtibland ett half-barbariskt slafväsende
grundlägga en theokratisk monarki, att
försona mot hvarandra fiendtliga folkslag, att
gifva dem alla en enda tro, att vänja vilde
ryttare vid en regelmässig taktik och att
lägga grund till bestående inrättningar.

Detta allt åstadkom ban också
verkligen. Den nya troslära, som ban
förkunnade, försonade Omars och Alis sekter,
hans segrar bländade bergens söner och
nedslog deras furstars stolthet. De
stammar, som engång hade förbundit sig till
ett gemensamt religionskrig, blefvo af
honom också förenade under gemensamma
borgerliga lagar; de gamla distriktnamnen
försvunno, och ban indelade allt sitt land
i tjugu provinser, förvaltade hvar af sin
guvernör eller Naib.

Schamyls organisation af sin här är ett
mästerstycke af skarpsinnigt uttänkt
precision, Vy den är belt och hållet beräknad
uppå att göra enhet i disciplinen möjlig,
utan att derigenom dämjja den krigiska
elden. Hvarje Naib uppställer 300 ryttare
åt staten, och detta på så sätt, att på tio
familjer kommer en ryttare, och den
familj, hvilken ställer ryttaren, är, så länge
denne lefver, fri från alla skatter, då
deremot karlens utrustning och underhåll falla
de öfriga familjerna till last. Detta iir den
stående hären, men dessutom gifves det
ock ett nationalgarde eller en milis. Alla
manlige medlemmar i en aul öfva sig från
I5:de till 50:de året i vapenföring och ridt.
Deras närmaste pligt är att försvara sina
byar, i fall de blifva anfallna, men när
det iir nödigt, följa de också profeten på
hans större krigståg. Hvarje ryttare af
linien anför då de tio familjer, hvilka han
vid den stående hären representerar.

Redan Ilamsad Bey bildade en särskild
korps af fiendtliga öfverlöpare. Schamyl
har ytterligare förökat och utbildat denna
korps, hvilken numera (1854) består af 4,000
man af alla nationer. Hans lifgarde
deremot består af 1,000 utvalda murider, hvilka
erhålla månadtlig sold och andel i bytet.

Schamyl, som väl känner hvad prakt
och ståt bar för en inverkan på den
orientaliska fantasien, lemnar aldrig sin boning
utan att vara omgifven af ett följe af 500
ryttare. Och icke heller försummar ban
att så mycket som möjligt imponera på
deras lättrogenhet. Hvarje gång ban har
en vigtig expedition å bane, drager ban
sig undan i en grotta eller i en moské,
och tillbringar der hela veckor fastande
och i umgänge med Allah. Niir ban
sedan åter lemnar denna ensamhet, förkunnar
han offentligen resultatet af sina samspråk
med den högste.

I hela Daghestan har ban infort
reguliera poster; men för befordrande af
statsmeddelanden måste dessutom hvarje by
ständigt hålla i beredskap några hästar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:27:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/papplyktan/1859/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free